Helvètica puja a l'escenari
- Flora Saura parla amb els escenògrafs Max Glaenzel i Montse Amenós
- Júlia Solans viatja en el temps per les cites més importants de l'escenografia
- Recupera els capítols d'Helvètica a RTVE Play
Si l'escenari d'un espectacle és capaç de fer viatjar tant els artistes com els espectadors, és perquè l'escenografia ha estat pensada i creada al detall. I és que, tot i que quan surts del teatre o d'un concert la imatge que se't queda gravada a la ment és la d'un pla general de l'escenari, sovint no et fixes en qui n'ha estat el o la responsable. Però al capítol d'Helvètica dedicat a l'escenografia, la Flora Saura i la Júlia Solans dirigeixen els focus de sales de concerts, auditoris i teatres cap als escenògrafs.
En una de les seves parades, la Flora Saura es troba amb la Montse Amenós, figurista i escenògrafa. Però no s'ha conformat amb els escenaris i els espais; Amenós també ha dedicat part de la seva vida en el disseny de vestuari. El seu treball més recent ha estat pel Golfus de Roma! I per Dagoll Dagom va estar treballant 20 anys; una col·laboració amb què, tant Amenós com la companyia, van evolucionar i crear sinergies. Per l'experta, un dels moments més importants de la seva feina no és quan dissenya al seu estudi sinó quan "s'estableix un diàleg amb els actors en el provador; és la primera vegada en què poden sentir com se senten en el personatge al complet".
La Flora Saura també es troba amb en Max Glaenzel, escenògraf que, per la trobada amb la periodista, ha muntat un espai concret! Glaenzel ha acabat convertint-se en un dels millors escenògrafs de casa nostra gràcies a la seva germana. Va formar una companyia i va animar en Glaenzel a dissenyar els seus racons escenogràfics. L'ofici, per l'expert, ha evolucionat moltíssim en els últims anys i el fet que mai sàpiga com anirà un projecte és quelcom que el fascina, però, alhora, l'espanta. "L'escenografia és com un laboratori, ens estem reinventant cada vegada i el xoc entre els processos tècnics i artístics a vegades és complicat", reconeix.
Escenaris de tots els temps
En la seva secció, la Júlia Solans explica les cites més rellevants de la història de l'escenografia. Una d'elles va ser en el barroc, en què es va produir una gran revolució, ja que les companyies es van instal·lar en teatres fixos i això les permetia jugar amb l'escenografia i explotar-ne els recursos. Com per exemple, elements que es movien davant del públic i el deixaven bocabadat! Però no només parla de cites llunyanes, també de casa nostra, en què La Fura dels Baus va marcar un abans i un després. El seu estil està marcat per una estètica industrial i excessiva, amb elements extrets del cinema de terror. La seva intervenció més coneguda mundialment va ser la dels Jocs Olímpics de Barcelona, però segur que, sigui per Cap d'Any o al festival Cruïlla, t'has topat amb les seves idees en algun esdeveniment.