Enlaces accesibilidad
Barcelona

Ja se circula en tots dos sentits pel túnel de Glòries

  • Aquest diumenge ha entrat en funcionament el tram en sentit Llobregat
  • Durant les primeres setmanes es preveuen complicacions de trànsit i es recomana no passar-hi amb vehicle privat
  • Han fet falta molts anys per completar una infraestructura que es va obrir parcialment al novembre

Per
Obre el túnel de Glòries en sentit Llobregat

Els cotxes ja circulen pel tram del túnel de Glòries en sentit Llobregat. Uns autobusos han estat els primers a passar-hi. L'obertura d'entrada a la ciutat completa la posada en marxa d'aquest túnel i posa fi a anys d'obres. Des d'ara, ja no està permès l'accés rodat als vehicles privats per la plaça.

El gerent de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Manel Valdés, ha alertat que la mobilitat pot ser complicada aquest dilluns, especialment en hora punta, i per això ha recomanat als que hagin de passar per aquest punt que utilitzin el transport públic o surtin de casa amb temps preveient que hi haurà retencions.

Modificacions viàries

L'obertura del túnel en sentit Llobregat comporta modificacions en la mobilitat d'aquest àmbit.  La novetat principal és l'eliminació dels carrils de circulació en superfície que quedaven a la Gran Via, entre el carrer Bilbao i el de Padilla. En aquesta àrea no hi ha trànsit de pas i només poden desplaçar-se pels laterals els vehicles de veïns, serveis, transport públic o d'emergència.

Configuració de la circulació al pas per l'àrea de la plaça de les Glòries de Barcelona | AJUNTAMENT BCN

Configuració de la circulació al pas per l'àrea de la plaça de les Glòries de Barcelona | AJUNTAMENT BCN

Amb la nova configuració viària els vehicles que circulin pel túnel,  en sortir tenen l'opció de pujar pel carrer Padilla (carril dret) o bé pel carrer Marina (carril central). En línia recta per la Gran Via, des del carril esquerre, només poden circular els autobusos i els taxis. Abans d'entrar al túnel, a l'altura de la rambla de Poblenou, hi ha una sortida cap al lateral de la Gran Via exclusiva per als autobusos i els taxis. La resta de vehicles que circulin per la C-31 i vulguin accedir al lateral de la Gran Via han d'utilitzar la sortida 207 Bac de Roda/Poblenou.

D'altra banda, el carrer de la Llacuna queda sense connexió amb la Gran Via en sentit Llobregat i únicament resta operatiu un carril per accedir al lateral mar, en sentit Besòs (guals i serveis). En el tram entre el carrer de Perú i la Gran Via, el carrer Llacuna es pacifica i es permet la circulació només per ús veïnal i per accedir a la zona de càrrega i descàrrega del centre comercial.

Diversos vehicles que circulen en sentit Llobregat entren al túnel de Glòries | ACN

Diversos vehicles que circulen en sentit Llobregat entren al túnel de Glòries | ACN

La nova configuració viària del túnel de Glòries ha permès sumar un carril específic d'entrada a Barcelona per al transport públic. De la mateixa manera que el túnel en sentit Besòs, el sentit Llobregat compta també amb un nou tram de carril bus que permet que els autobusos que vinguin del carril bus de la C-31 puguin enllaçar amb el de la Gran Via, travessant Glòries i arribant fins al centre de la ciutat amb un carril. Això apropa l'objectiu del consistori de reduir els trajectes en vehicle privat i incentivar l'ús del transport públic.

Previsió de retencions aquest dilluns

Tot i la calma d'aquest diumenge, Valdés ha alertat que s'esperen retencions per aquest dilluns tant pel canvi que comporta una actuació d'aquest tipus com per la reducció de carrils per a vehicles privats, que eren més en superfície dels dos que tindrà ara el túnel.

Valdés ha demanat que tothom es conscienciï sobre això, especialment els primers dies, i per això ha recomanat que es faci ús del transport públic. A aquells que no puguin prescindir del vehicle privat, els ha demanat que vinguin amb antelació i que mirin d'evitar la franja horària entre les 7 i les 9.30 hores.

Exterior de l'entrada al túnel de Glòries en sentit Llobregat | ACN

Exterior de l'entrada al túnel de Glòries en sentit Llobregat | ACN

Durant els primers dies la Guàrdia Urbana farà una funció d'acompanyament "per ajudar a trobar el recorregut més adient" i sense voluntat sancionadora. També s'analitzarà el funcionament de la infraestructura i es faran els ajustos i les correccions necessàries. En aquest sentit, ja s'ha observat que aquest diumenge hi havia vehicles que encara sortien pel lateral, ara d'ús exclusiu per a autobusos i taxis. Per tant, és possible que s'hagi de reforçar la senyalització.

Final d'una obra molt llarga

Amb l'obertura al trànsit del túnel en sentit Llobregat ja s'hi pot circular en tots dos sentits. El tram en sentit Besòs es va inaugurar al novembre i, per tant, aquest diumenge culmina una obra planificada des de fa més d'una dècada.

Segons l'Ajuntament, des de l’enderroc de l’anella viària de Glòries s’ha produït una important disminució dels vehicles que circulaven per aquesta zona passant dels 95.000 diaris (45.000 en sentit Llobregat i 50.000 en sentit Besòs) als actuals 78.000 vehicles diaris (43.000 en sentit Llobregat i 35.000 en sentit Besòs).

L'última transformació de Glòries

El túnel s’ha construït per sota de 4 infraestructures ferroviàries existents: el túnel de la línia L1 del metro, el de la R1, el de les R3 /R4 i el de la línia R2 sud de Rodalies. El pas per sota d’aquestes infraestructures ha estat delicat i ha requerit un gran esforç tècnic i d’enginyeria. També s’ha excavat per sota de col·lectors de la xarxa de clavegueram i galeries de serveis.

Per construir el túnel s’han executat gairebé 60.000 m² de murs pantalla, alguns dels quals, al centre de la plaça, han arribat a tenir fins a 54 metres de profunditat. Alhora, hi ha més de 25.000 metres de pilons de formigó. Durant la construcció del túnel s’han bombejat diàriament 25.000 m³ d’aigua freàtica, l’equivalent a 10 piscines olímpiques. El túnel compta amb il·luminació led, té 4 apartadors d’emergència i un total de 35 ventiladors.