Montcada i Reixac tindrà un soterrament de les vies "a l'alçada de les expectatives"
- Reivindicació històrica: la ciutat fa més de 40 anys que reclama aquestes obres
- Des de la seva construcció, han mort 176 persones atropellades
- La transformació permetrà eliminar els passos a nivell i cosir el nucli urbà
La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha formalitzat les obres de soterrament de la línia de Montcada i Reixach i ha afirmat que el projecte estarà "a l'altura de les expectatives" dels veïns de la ciutat. Ha presentat el plantejament de les obres juntament amb la presidenta d'Adif, Marisa Domínguez. Un projecte que ha de permetre cobrir uns 4 quilòmetres de vies amb un pressupost de 465 milions d'euros.
Segons el plantejament dels treballs, s'arribarà a una profunditat màxima de 35 metres i utilitzant un sistema constructiu de pantalles per salvar obstacles com el pas del riu o l'autopista C-33. Els treballs permetran crear una nova estació sota terra i un passeig en superfície per on avui dia discorren les vies de la línia R2.
La disposició actual suposa un perill
Des de la posada en marxa del servei ferroviari unes 176 persones han perdut la vida a les vies de la línia, motiu pel qual el soterrament ha estat llargament reivindicat per l'Ajuntament i els veïns de la ciutat. És per aquest motiu que la ciutat celebra l'oficialitat d'un projecte que permetrà d'una vegada per totes recosir el municipi eliminant una barrera física per la qual hi ha de creuar cada dia milers de persones i vehicles.
"És un projecte cabdal per al futur del municipi que permetrà tancar una ferida a cel obert que tenim i que allunya i dispersa els barris", ha expressat l'alcaldessa de Montcada, Laura Campos. Un soterrament que ha qualificat de "justícia històrica" i que comportarà conseqüències durant els sis anys que durin: "Seran llargues, traumàtiques, difícils i trasbalsaran el nostre municipi i la ciutadania".
Nou disseny i millora de la mobilitat
L'obra suposarà un abans i un després en la mobilitat per als veïns de Montcada i Reixac i el procés permetrà modernitzar la ciutat i sobretot el seu centre, deixant una estació que avui en dia es troba a la superfície a sota terra, connectada amb rampes, i escales mecàniques i ascensors. "L'objectiu és aconseguir augmentar les condicions de seguretat dels veïns i de l'explotació ferroviària, eliminant els dos passos a nivell", ha afegit la presidenta d'Adif, Marisa Domínguez.
S'eliminaran les vies del centre i l'espai que actualment ocupen es convertirà en un passeig per a la ciutadania, que en un futur es preveu que es defineixi com ha de ser. El sistema constructiu amb pantalles permetrà treballar per arribar a una profunditat màxima de 35 metres, discorrent en paral·lel al riu Besòs i creuant per sota el Ripoll i l'autopista C-33.
El benefici no serà només per als ciutadans de Montcada, també per als del Vallès Occidental i de Barcelona. Aprofitant els treballs, en el tram final amb connexió amb la capital catalana es farà una obra en què dues línies ferroviàries, de la R2 i la R4, passaran en una cota superior a l'altra. L'estació, a més, disposarà d'una tercera via que permetrà el pas de trens directes sense entorpir en el funcionament de les línies regulars.
Reivindicació històrica
El febrer passat el Consell de Ministres va donar llum verda al projecte, una reivindicació històrica que demanaven tant ajuntament com els veïns dels municipis afectats. Segons l'alcaldessa de Montcada, Laura Campos, les obres duraran set anys.
La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va anunciar a través de Twitter que aquest dimarts el Consell de Ministres autoritzaria les obres reivindicades durant més de 40 anys a la ciutat. L'alcaldessa ha assegurat que amb el pressupost anual consignat fa que el soterrament arribi ja "a un punt de no retorn", i preveu que els treballs durin set anys en què admet que hi haurà "moltes molèsties" pels veïns.
L'aprovació suposa un compliment dels terminis establerts per fer desaparèixer les vies del tren, concretament les de la línia R2, al seu pas pel municipi. Montcada és, de fet, una ciutat per on creuen un alt nombre d'infraestructures, amb dues línies de tren i dues carreteres d'alta utilització com ho són la C-17 i la C-33.
Set anys d'obres
"S'iniciarà la licitació de l'execució de les obres en uns sis mesos, i esperem que entre finals d'any i principis de 2023 comencem a veure-hi moviment", ha assenyalat Campos. El termini d'execució previst serà d'uns set anys. "Seran unes obres llargues i traumàtiques, caldrà fer molta pedagogia perquè les patirem molt, però valdrà la pena", ha afegit l'alcaldessa.
Des de la Plataforma Tracte Just Soterrament Total celebren el d'avui com un dia de victòria i consolidació d'una demanda llargament reivindicada. Ara, però, s'obre un període en què volen seguir vetllant pel compliment dels acords. "La tasca de la plataforma serà vetllar perquè el projecte avanci en els terminis acordats i amb el mínim impacte per a la ciutadania, malgrat que som conscients de les moltíssimes molèsties que es generarà", ha explicat la portaveu del col·lectiu, Anna Solano.
Per la seva banda, el consistori ha assenyalat que la superfície resultant del soterrament s'haurà de definir a través d'un concurs, tot descartant l'aprofitament per urbanitzar-lo amb edificis. L'objectiu és crear una gran avinguda que uneixi el centre de Montcada.