Enlaces accesibilidad
Igualtat

Les dones gitanes demanen pas

Per
El futur de les dones gitanes

Prop del 50% de les dones gitanes no tenen estudis i el 13% són analfabetes. És per això que fan falta accions que promoguin la igualtat i exemples com el de l'Amanda, una noia gitana de 25 anys, que estudia la carrera d'integració social i fa pedagogia per acabar amb l'absentisme escolar dels nens i nenes gitanes. Ella encara és una excepció, però cada cop són més habituals casos com el seu.

Aquesta setmana s'ha commemorat el Dia Internacional del Poble Gitano, un moment en què afloren els reptes d'aquesta comunitat.  Com per exemple, la necessitat d'incidir en el reconeixement dels drets de les dones i la lluita constant contra la discriminació a tots els nivells i àmbits de la societat.

La preocupació per la formació també arrela entre les dones més grans. Més enllà de la situació familiar, una de les traves que es troben és la bretxa digital. Actualment, el 25% de les llars gitanes no compta amb equipaments informàtics per connectar-se a internet.

Reconeixement a la via pública

Coincidint amb la celebració del Dia Internacional del Poble Gitano, divendres es va saber que la plaça del Poble Romaní del barri de Gràcia de Barcelona ha passat a denominar-se plaça del Poble Gitano.

La proposta del canvi de nom es va impulsar des de l'Associació de Joves Gitanos de Gràcia i es va consensuar amb altres entitats. El 19 de març la Comissió de Nomenclàtor de l'ajuntament de Barcelona va donar-hi el vist-i-plau.

D'altra banda, el barri de La Mina ha dedicat un carrer a l'activista i defensor del poble gitano Rafael Perona Cortés. A l'acte de descobriment de la placa del carrer de Sant Adrià de Besòs hi va assistir la secretària d'Igualtats, Mireia Mata, i va comptar amb la intervenció de familiars i amics de l'homenatjat i representants d'entitats gitanes. Mata va posar de relleu la importància del paper de l'administració per "eradicar les causes estructurals de l'antigitanisme", que va qualificar d'exemple de racisme institucional.