La Costa Daurada recupera el turisme esportiu
- Més de deu mil esportistes tornen a omplir hotels i càmpings per participar en diferents competicions
- Molts participants venen del Regne Unit, un dels orígens per qui s'aposta per substituir la pèrdua del mercat rus
- L'ocupació fregarà el 85% entre el dijous i el dilluns de Setmana Santa
El turisme esportiu torna a la Costa Daurada, una destinació de les més castigades per la pèrdua dels visitants russos, que durant els darrers anys havia guanyat més protagonisme fins al punt de representar prop del 19% de les reserves abans de la pandèmia.
Aquests dies, però diferents poblacions de la costa de Tarragona esperen omplir càmpings, hotels i apartaments gràcies als fins a 12.000 esportistes nacionals i internacionals que competiran a diferents tornejos de futbol, bàsquet i ball. Després de dos anys de pandèmia en què aquestes ja tradicionals competicions havien quedat suspeses, el sector turístic de la zona veu amb optimisme com l'ocupació s'enfila fins al 80 i 85% els dies centrals de la Setmana Santa.
Retorn del turisme esportiu
Edorta Salegui, organitzador del Costa Daurada Cup, d'un dels tornejos amb més afluència aquests dies, assegura que són uns 10.000 participants i uns 4.000 acompanyants que venen de prop d’una vintena de països diferents, en especial del Nord d’Europa, Anglaterra, Escòcia, Irlanda i els Estats Units. A banda, també s'està obrint pas amb mercats "molt potents com són Canadà, Japó o Mèxic" segons Salegui. "És un turisme sa, majoritàriament amb un alt poder adquisitiu, que és el que ens interessa", afegeix alhora que reconeix que "a aquesta zona ens hem confós amb un turisme de borratxera que no és la imatge que ens agrada".
Albert Savé, gerent de l’aparthotel Sunclub Salou, explica que les bones expectatives s’expliquen perquè aquest any la Setmana Santa ha estat tardana. “Afavoreix perquè el temps és bo, fa calor i ens apropem a maig quan turoperadors tenen programats vols. En aquest sentit, reconeix l'esforç que s'està fent per intentar "compensar la pèrdua del turisme rus amb clients d'altres mercats com el britànic, francès i el nacional".
Xavier Guardià, president de la Federació Empresarial d’Hostaleria i Turisme de Tarragona, destaca que durant la Setmana Santa el turisme que arriba és "bàsicament familiar" que arriben de la conca de l'Ebre, Madrid i València "atrets per la platja i la climatologia, PortAventura i la gastronomia".
A la recerca de nous mercats
Ara bé, una vegada superada la Setmana Santa, la Costa Daurada, principalment, però també destinacions com Barcelona, Lloret i Blanes seguiran estudiant estratègies per intentar compensar la manca del turisme rus que actualment representava el 7% dels visitants pels problemes amb la vacuna Sputnik. Guardià lamenta que s'havia treballat molt per "aconseguir el lideratge d'un mercat" que ara s'ha perdut.
A banda del turisme rus, també s'havia començat a captar el mercat ucraïnès. Antoni Esucudero, el president de la federació d'hostaleria de les comarques gironines assegura que suposaven fins al 8% de tots els visitants durant el 2019 i "ara ja no n'hi ha cap".
Amb aquest escenari s'estan explorant nous mercats per mitigar les pèrdues. El client irlandès ha incrementat darrerament, i es recupera a molt bon ritme el mercat anglès, francès i alemany segons explica, Narcís Ferrer, director de l'Agència Catalana de Turisme.
L'oci nocturn també remunta
També encara la Setmana Santa amb bones previsions el sector de l'oci nocturn català després de 2 anys de pèrdues. Les activitats de restauració i musicals esperen una ocupació mitjana d'un 80% les 4 nits festives i doblar els ingressos amb relació a un cap de setmana d'abril sense festivitats. L'horari de tancament dels locals es podrà allargar des de Dijous Sant a Dilluns de Pasqua. Un fet que celebren. Les nits de divendres i dissabte és quan esperen més afluència de públic.