Què podem fer per erradicar l'assetjament escolar?
- A Catalunya es denuncien aproximadament 100 casos d’assetjament escolar cada any
- L'expert en bullying, Andrés González Bellido: “Sense espectadors passius no hi hauria assetjament”
- El Dia Internacional contra l'Assetjament Escolar visibilitza la realitat que pateixen molts escolars
Segons xifres del cos de Mossos d’Esquadra, a Catalunya cada any hi ha una mitjana de 100 casos d’assetjament escolar denunciats. Quants, però, no arriben tan lluny, i queden enmig de protocols o silenciats?
L’actuació de les famílies, els centres escolars i el nostre paper com a societat és clau per erradicar l’assetjament escolar.
Programes contra el bullying
L'expert en bullying, Andrés González Bellido, de Tutoria entre iguals (TEI), ens parla de la problemàtica i del nou enfocament que han impulsat en el seu projecte per combatre els casos d'assetjament. Remarca que el centre de l'educació han de ser les persones i "si algú ho passa malament en el seu procés d’aprenentatge, s’ha d’intervenir".
El catedràtic d'Orientació Educativa ens alerta que cal adonar-nos de quan una broma deixa de ser-ho. Quan una de les dues parts no riu i li comencen a fer mal les coses, en aquest moment, és quan hem de replantejar-nos el que estem dient. La majoria de vegades la persona que té conductes d'assetjament ho fa per reforçar-se a ell mateix en el cercle social que l’envolta.
González posa el focus en els alumnes. "Sense espectadors passius no hi hauria assetjament". És important educar els més petits perquè responguin davant de situacions de bullying. La majoria sap que el que veu no és correcte, però per por de deixar de pertànyer al grup o situar-se en el paper de la víctima, secunden el silenci. Recordem que l’assetjador sempre necessitarà el suport del grup per continuar amb la seva tirania.
Si el nostre fill pot ser víctima d'assetjament, és convenient seguir aquests passos: primer parlar amb el tutor, on moltes situacions se solucionen amb només aquest pas. Després amb la direcció del centre. Si no, passaríem a inspecció i en acabat a la denúncia.
La Unitat de Suport a l'Alumnat en Situació de Violència ha rebut una mitjana de 2 casos diaris en el seu primer any de funcionament. En concret ha atès 843 casos, segons dades del Departament d'Educació. El tipus més freqüent de violència és l'assetjament entre alumnat.
Els experts confien que la incorporació d'un coordinador a les escoles que s'ocupi d'aquests casos des del primer instant sigui clau en la seva lluita. La llei de protecció integral de la Infància i l'adolescència té previst implementar aquesta figura.
Paral·lelament, el nou programa per prevenir l'assetjament escolar dels Mossos d'Esquadra es basa en què alguns alumnes de 3r i 4t d'ESO ajudin els més petits, els de primer cicle, i fins i tot facin d'enllaç amb la policia si fes falta. Alguns estudiants seleccionats pels centres escolars reben una formació específica per part dels Mossos, donen una xerrada als nois més petits i els hi ofereixen la seva ajuda per si mai volen explicar-los algun cas d'assetjament que estiguin patint.
L'incompliment dels protocols
Coneixem el testimoni de José Manuel López, el pare de la Kira, una jove de l'escola Pare Manyanet del barri de Sant Andreu, que es va suïcidar perquè patia assetjament. Considera de vital importància que els centres s'involucrin al 100% amb els protocols antibullyng. Afirma que molts "tenen protocols que ells han redactat i que ells mateixos incompleixen".
Recordem que en el cas de la Kira, el Síndic de Greuges va retreure "mancances" en l'acompanyament tant a la família com als companys de la menor. Apuntava que s'observaven "mancances" en l'acompanyament a la família per part del centre davant d'una situació tan dolorosa. També criticava la manca d'atenció psicològica als alumnes que van perdre una companya.
Què puc fer?
SI OBSERVES QUE UN COMPANY O COMPANYA ASSETJA A UN ALTRE:
- Pot ser que sentis por davant aquesta situació, però actua.
- Si veus que tu només no pots posar-li fre i que no és el més convenient; demana ajuda a un adult. Això no és xivar-se, és ser solidari amb qui ho necessita.
- Fes costat al company o companya que està sent assetjat. Ningú mereix que el tractin malament.
SI ASSETGES A ALGUN COMPANY O COMPANYA:
- Pregunta’t: “Què em passa?, per què em fa gràcia o em sento més fort/a quan molesto a altres persones?”
- Pensa com s’ha de sentir la persona a qui li estàs fent mal.
- Parla del que et succeeix amb algun adult. Algú que t’escolti i t’ajudi.
SI UN COMPANY O COMPANYA ET FA MAL AMB FREQÜÈNCIA:
- És possible que et sentis trist, temorós, avergonyit i culpable, perquè sofreixes una situació injusta.
- No guardis el secret. Si hi ha alguna cosa que et fa mal, no te’l callis. Parlar-ho amb algú no és xivar-se, és exigir el respecte que tots mereixem.
- Explica-ho als teus pares o a algun adult de confiança. És important que ho expliqueu també a l’escola.
- Procura no estar sol i evita situacions o llocs que puguin ser arriscats.
- No responguis de la mateixa manera, és a dir, agredint.
- Tots tenim dret a ser protegits contra qualsevol forma de violència i a ser tractats amb respecte.