Enlaces accesibilidad
Protesta

Milers de taxistes col·lapsen el centre de Barcelona

  • Uns 3.000 taxistes han iniciat aquest dimecres una marxa lenta que ha començat a les 10 h del matí i ha acabat a les 14 h
  • La protesta compta amb un gran suport pel fet que s'han sumat totes les associacions del gremi, com Élite Taxi
  • Demanen a la Generalitat que s'apliqui la proporció d'una VTC per cada 30 taxis davant la fi de la moratòria del decret Ábalos

Per
Uns 3.000 taxis col·lapsen el centre de Barcelona

Uns 3.000 taxistes han iniciat aquest dimecres una marxa lenta pel centre de Barcelona que ha començat a les 10 h del matí i ha tallat la Gran Via. Convocats per Élite Taxi, el Sindicat del Taxi de Catalunya i l'Agrupació Taxi Companys, demanen a la Generalitat que s'apliqui la proporció d'una VTC per cada 30 taxis davant la finalització de la moratòria del decret Ábalos. La protesta ha comptta amb un gran suport pel fet que s'han sumat totes les associacions del gremi. A més, hi han participat taxistes de tota Catalunya.

La mobilització ha anat acompanyada d'una aturada total del servei de quatre hores que ha finalitzat a les 14 h del migdia a tot el territori català. Ha estat en aquest moment quan, a Barcelona, els taxistes s'han reunit a les portes del Parlament per dialogar amb els grups parlamentaris i traslladar-los les seves demandes. A banda de l'acció al centre de Barcelona, el sector també ha instal·lat piquets informatius en els aeroports, a les estacions de Sants i del Nord, i a diversos hospitals.

Per què es manifesten?

El sector del taxi demana que es mantingui la regulació dels vehicles amb lloguer de conductor a Catalunya amb la finalització del decret Ábalos. Amb la fi d'aquesta moratòria a l'octubre, implica que les VTC no podran circular en zones urbanes i seran les comunitats autònomes les que tinguin les competències sobre això. Per això els taxistes manifesten ara, perquè queda poc perquè s'acabi i temen que la Generalitat no ho apliqui.

El portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, ha insistit que els partits polítics "s'han de posicionar" respecte a aquest fet i demana que no s'apliqui el mateix model que a Madrid. "Ens sembla estrany que els partits d'esquerra i independentistes, que sempre condemnen les polítiques d'Isabel Díaz Ayuso, vulguin imposar el mateix model aquí", ha expressat.

En aquest sentit, Álvarez ha afegit que les notícies que tenen és que la Generalitat "vol blanquejar les 4.000 llicències VTC que hi ha a Catalunya". "No ho permetrem", ha avisat. I ha advertit que, si no es respecta aquest equilibri, "hi haurà conflicte".

Per la seva banda, el president del Sindicat del Taxi de Catalunya, Luís Berbel, ha lamentat que els quatre anys de moratòria "els ha hagut de pagar el sector del taxi", perquè les VTC "se salten les normes de forma constant".

Protesta multitudinària

Uns 4.000 taxis han participat en la marxa, segons fonts dels sindicats de taxistes. Una protesta que ha estat multitudinària, igualant el seguiment de la qual va tenir lloc fa quatre anys, quan va esclatar la tensió per l'auge dels VTC. Al capdavant de la manifestació se situava la Titoneta, una furgoneta amb grans altaveus i pancartes que rep el nom del líder de l'Élite Taxi (Tito Álvarez).

La marxa lenta ha començat a la plaça Universitat i ha recorregut la Gran Via i el passeig de Sant Joan, fins a arribar al Parc de la Ciutadella, a les portes del Parlament de Catalunya, on ha finalitzat l'acció. A la una del migdia, els representants del sector s'han reunit amb els grups parlamentaris per traslladar-los les seves demandes.

Segons els organitzadors, la mobilització a Barcelona compta amb 4.000 taxistes

Segons els organitzadors, la mobilització a Barcelona compta amb 4.000 taxistes

Puigneró es reunirà amb "totes les parts"

El vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, ha afirmat contundent que es reuniran "amb tothom i escoltarem i parlarem amb uns i altres". Puigneró no ha desvelat cap detall del nou decret que està preparant el Govern i que ha d'aprovar el Parlament, però ha constatat que calgui donar continuïtat a una regulació "absolutament judicialitzada per tot arreu".

"Haurem de veure què diuen possibles sentències tant pel que fa a l'Estat com Europa", ha dit. Puigneró ha criticat que l'Estat "s'hagi espolsat les puces" amb el traspàs de la competència a les comunitats.

L'Ajuntament de Barcelona defensa regular els VTC

L’alcaldessa, Ada Colau, defensa que cal una regulació definitiva de les llicències VTC i pren posicions al costat dels taxistes. Tal com reclama el sector, considera que la proporció ha de ser d’una llicència VTC per cada 30 taxis. Colau ho ha dit en una entrevista a RAC1 en què ha criticat el model de Madrid, que qualifica de “desregulació”.

Collboni, per la seva banda, també ha expressat el seu suport al sector del taxi. El primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, afirma que "no volem el model de capitalisme salvatge d'Ayuso a Madrid".  Collboni ha recordat que el taxi és "transport públic" i ha dit que el sector "no ha de suportar la competència" ni la "precarització" per fer front a una "competència deslleial i no regulada de les VTC".