Enlaces accesibilidad
Una dècada d'aturament

El tram central de la Línia 9 de metro veurà la llum el 2028

  • Després d'una dècada amb el túnel adormit, es reprenen les obres que uniran Santa Coloma de Gramanet i l'aeroport del Prat
  • La Generalitat reprèn els treballs amb el 100% del finançament per part del Govern, sense fons europeus o crèdits
  • Segons el conseller de Polítiques Digitals i Territori, l'L9 permetrà "traure molts cotxes dels carrers de Barcelona"

Per
Es reprenen les obres del tram central de l'L9 del metro

El tram central de l'L9 de metro de Barcelona entrarà en funcionament el 2028. Així ho ha confirmat el vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, en una visita a les obres del túnel aquest dimecres. Després d'una dècada amb el túnel adormit, es reprenen les obres que uniran Santa Coloma de Gramanet i l'aeroport del Prat i que finalitzaran el 2027. Una línia de metro que Puigneró ha qualificat de "l'obra civil més important dels últims 20 anys a Catalunya".

El cost de manteniment del túnel des que es van aturar les obres el 2011 per la manca de fons econòmics ha tingut un cost de 7,5 milions d'euros. Ara, la Generalitat reprèn les obres amb el 100% del finançament per part del Govern, sense fons europeus o crèdits, segons ha explicat el conseller. Això suposarà una despesa de 1.000 milions d'euros un cop finalitzada. "És l'obra més important que estem finançant", ha dit.

Intermodalitat i reducció del trànsit privat

Un cop entri en funcionament el tram central de l'L9, els veïns i veïnes del Vallès tindran connexió directa amb l'aeroport i l'estació de la Sagrera. "Volem fer possible apropar les infraestructures als ciutadans i fer accessible l'aeroport", ha dit Puigneró. En aquest sentit, ha volgut destacar que l'L9 serveix per potenciar la intermodalitat i la interconnexió de la xarxa de transport de Catalunya.

D'altra banda, el Govern posa de manifest el seu "ferm compromís" en potenciar el transport col·lectiu i reduir la circulació de vehicles privats. La previsió és que 200.000 usuaris puguin utilitzar-la diàriament. Així, posar en funcionament el tram central d'aquesta línia permetrà, segons el conseller, "traure molts cotxes dels carrers de Barcelona". Un propòsit que està motivat també per la lluita contra el canvi climàtic, ja que l'L9 facilitarà "reduir els nivells de CO2" a Barcelona.

Falten 4 km de túnel

La tuneladora, que treballa les 24 hores del dia i avança uns 200 metres cada mes, és a uns 40 metres sota terra i es troba a l'altura de l'avinguda de Manuel Girona amb l'avinguda de Pedralbes. Encara haurà de fer 4 quilòmetres de túnel, els últims que queden, perforant el subsol des de les estacions de Manuel Girona fins a la de Lesseps. Allà és on un va aturar l'altra tuneladora, que ja es troba desgastada i, segons els tècnics, s'ha començat a desmuntar.