Enlaces accesibilidad
Nou decret

Els guies turístics podran ser sancionats amb 3.000 euros

  • L'Ajuntament i els guies turístics oficials arriben a un acord de bones pràctiques
  • El document obliga a l'ús de sistemes de radioguia i la planificació d'itineraris per reduir les molèsties
  • A Ciutat Vella, els grups només podran ser de 15 persones

Per
A Ciutat Vella, els grups turístics hauran de ser de menys de 15 persones
A Ciutat Vella, els grups turístics hauran de ser de menys de 15 persones

Els guies turístics de la ciutat de Barcelona podran ser sancionats amb 1.500 fins a 3.000 euros si no respecten les normes fixades pel decret que regula l'activitat del sector. Un decret que l'Ajuntament ha publicat aquest dijous i que es basa en l'acord de bones pràctiques que va arribar amb les associacions oficials dels guies turístics. El text se sotmet ara a un període d'exposició pública i està previst que entri en vigor en uns 30 dies.

Acord de bones pràctiques

L'acord de bones pràctiques neix arran la creixent preocupació pel conflicte amb els "free tours" i el bon pronòstic turístic d'aquest estiu. El text inclou diverses mesures orientades al respecte dels veïns i la reducció de la contaminació acústica. El text ha estat signat per l'Ajuntament de Barcelona i les dues associacions oficials de guies turístics (AGUICAT i APIT).

El document té l'objectiu "d'aïllar" aquelles entitats sense formació ni autorització per "qualificar" la feina dels guies turístics, segons el regidor de Turisme i Indústries Creatives, Xavier Marcé. En aquest sentit, Inés Calzado, de l'associació firmat AGUICAT, ha subratllat que la “formació” és el tret diferenciat entre els guies que són professionals i els que no. La declaració revisa les pautes marcades ja el 2017.

Què inclou?

  • Limitació dels grups turístics a 30 persones.
  • Obligatorietat de l'ús de sistemes de radioguia.
  • Planificació d'itineraris per reduir les molèsties als veïns.

Radioguies, obligatòries

L'acord de bones pràctiques estableix el compromís de fer servir radioguies en comptes de megàfons amb el propòsit de reduir l'impacte acústic a la ciutat. Així, l'Ajuntament es compromet a ajudar les associacions per obtenir sistemes de radioguia.

D'altra banda, s'estableix que els grups turístics no poden ser més grans que 30 persones a tota la ciutat, menys a Ciutat Vella, que hi són menys. Aquest nombre podrà canviar per adaptar-se als espais que es visiten.

A Ciutat Vella, més restriccions

En alguns llocs de Ciutat Vella, com el Gòtic, Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera i la Barceloneta, s'ha establert un aforament màxim de 15 persones als grups turístics, ja que es tracta d'un espai amb gran densitat turística. També s'ha establit un sentit únic de circulació en 24 carrers i places.

Aforaments màxims

En altres punts es fixarà un aforament màxim per grups per poder fer explicacions in situ, les quals hauran de ser breus en dies de molta afluència de grups. Es farà per exemple en:

  • Plaça de Sant Jaume i plaça Reial: un màxim de vuit grups.
  • Plaça del Rei: un màxim de cinc grups.
  • Fossar de les Moreres: un màxim de tres grups.
  • Passeig del Born: un màxim de tres grups.
  • Façana de Santa Maria del Mar: un màxim de tres grups.
  • Plaça del Pi: un màxim de tres grups.
  • Plaça de Sant Felip Neri: un màxim de dos grups.
  • Carrer de Salomó ben Adret i placeta de Manuel Ribé: un màxim de dos grups.
  • Plaça d’Isidre Nonell: un màxim de dos grups.
  • Capella de Marcús: un màxim de dos grups.
  • Plaça de Lluís Millet: un grup.
  • Plaça de l’Àngel: un grup.
  • Plaça de la Barceloneta: un grup.

Altres mesures

D’altra banda, els 800 guies turístics que operen amb llicència hauran de marcar els punts d'inici, aturares i de finalització per garantir desplaçaments segurs i accessibles dels grups. També hauran de preveure itineraris de circulació dels grups i àrees de descans.

Les bones pràctiques contemplen també el compromís de no captar turistes a la via pública, fomentar les visites programades, la compra anticipada d’entrades, i desenvolupar un pla de mobilitat que doni suficients punts d’encotxament i desencotxament propers als punts d'interès.