Enlaces accesibilidad
Noves mobilitzacions?

El decret del Govern per regular les VTC posa en peu de guerra els taxistes

  • El Govern prepara un text per regular les llicències dels vehicles amb conductors un cop acabi el decret Ábalos
  • Élite Taxi amenaça amb noves mobilitzacions perquè considera que les mesures plantejades "van en contra del sector"
  • L'Ajuntament se suma a les crítiques, mentre que el Govern es defèn dient que hi haurà limitacions

Per
Els taxistes, en contra del decret de la Generalitat per regular les VTC

Els taxistes rebutgen el decret que prepara la Generalitat per regular la circulació dels vehicles amb conductor un cop s'acabi la vigència del decret Ábalos, al setembre. El sector reclama que es mantingui la proporció d'una llicència d'VTC per cada 30 taxis, mentre que el decret del Govern no preveu aquesta mesura. En aquest sentit, els taxistes creuen que la regulació que proposa l'executiu aboca el sector a la precarietat i, per això, amenacen amb noves mobilitzacions.

Des de l'Ajuntament de Barcelona, la regidora de Mobilitat, Laia Bonet, s'ha sumat a les crítiques i ha afirmat que la proposta "no es pot validar de cap manera". El Govern, per la seva banda, assegura que sí que hi haurà limitacions a les llicències de les VTC. La portaveu del Govern ha respost a les demandes dels taxistes i ha dit que el decret que està elaborant "va en la línia amb el que ja existeix".

Tornaran a col·lapsar la Gran Via

El sector del taxi amenaça amb noves mobilitzacions si el decret que està preparant la Generalitat tira endavant. El portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, ha afirmat que el sector "està molt emprenyat" amb l'esborrany del decret del Departament de Territori, ja que les mesures que el Govern està plantejant "van en contra del sector".

Les associacions de taxis tenen previst reunir-se aquest dimecres amb el Departament de Territori per negociar el contingut del text. Si el resultat final no els convens, iniciaran "mobilitzacions que acabaran amb una aturada indefinida" a partir de l'11 de juliol. Una protesta que, assegura, inclourà una plantada de taxis a la Gran Via, com ja va passar el 2018.

D'altra banda, el portaveu també ha alertat que el PSC i ERC no donaran suport a "cap mesura que vagi en contra del sector públic del taxi". El text també té el rebuig de l'Institut Metropolità del Taxi, al capdavant del qual es troba la regidora de Mobilitat, Laia Bonet, qui ha demanat a l'Executiu que elabori una altra fórmula treballada "més a fons".

Hi haurà restriccions, segons el Govern

El Govern, per la seva banda, s'ha intentat desfer de les crítiques i ha defensat que el nou decret "mantindrà les limitacions respecte a les VTC". La portaveu de la Generalitat, Patricia Plaja, ha explicat que ja s'estan fent contactes a "nivell tècnic" amb el sector del taxi i que "se'ls mantindrà informats".

Què passa un cop expira el decret Ábalos?

A finals del 2018 va entrar en vigor el decret Ábalos, una moratòria estatal que dura quatre anys i que regula la circulació dels vehicles amb conductor, com Uber o Cabify, a les zones urbanes. Així, el 29 de setembre del 2022 serà l'últim dia en què el decret de l'Estat reguli les llicències de les VTC, el que implica que aquest tipus de servei quedarà prohibit a les ciutats. A partir de l'1 d'octubre, però, aquest àmbit passa a ser competència autonòmica i serà cada territori qui reguli les llicències.

Així, el departament de Polítiques Digitals i Territori està en procés d'elaborar el decret que reguli els trajectes urbans de les VTC abans que expiri el 'decret Ábalos'. Segons fonts de la Generalitat, la intenció inicial és que la norma tingui una vigència de dos anys prorrogables a dos anys més a l'espera que es resolguin les causes judicials obertes sobre la precontractació i la proporció fixada d'una VTC per a cada 30 taxis.

Entre les novetats que incorpora la proposta del Govern hi ha el requisit que els conductors tinguin carnet d'un any d'antiguitat com a mínim. A més, es continuarà donant la possibilitat als ens locals perquè incloguin més requisits com algun tipus de formació específica, fet que tampoc ha agradat a Bonet, ja que considera que trasllada la responsabilitat d'una administració a l'altra.