Juliol donarà el tret de sortida a les obres de la Superilla de l'Eixample
- És un projecte del marc del pla Superilla Barcelona que té l'objectiu de recuperar espai per a la ciutadania
- A partir de l'agost, començaran les afectacions al trànsit als carrers Girona, Comte Borrell, Consell de Cent i Rocafort
- A partir del 4 de juliol, es posarà en marxa diferents canals d'informació pels comerços i veïns
El projecte de la superilla de l'Eixample marca una data d'inici d'obres: el mes de juliol. Un projecte dins del pla Superilla Barcelona que té l'objectiu de recuperar per a la ciutadania una part de l'espai que actualment ocupen els vianants. Però serà a l'agost quan les obres marquin un abans i un després amb les afectacions al trànsit als carrers Girona, Comte Borrell, Consell de Cent i Rocafort, malgrat que es mantindrà un carril obert.
Durant el mes de juliol, els treballs seran només preparatoris, així que no hi haurà encara cap afectació a la circulació. Serà a partir de l'agost que començaran les intervencions estructurals als quatre eixos verds i a les quatre places de l'Eixample, ja que durant aquest mes hi haurà menys mobilitat. El projecte "implicarà passar de carrers pensats per als cotxes a eixos verds pensats per a les persones", segons l'Ajuntament.
Com seran els eixos verds? Més espai pels vianants
L’Ajuntament ha reivindicat que les quatre noves places que es construiran gràcies al pla Superilla suposaran un guany de 58.000 m² pels vianants. A més, s’eliminarà l’asfalt per donar lloc al panot i el granit com a paviments, el verd passarà a ocupar de l’1% al 12% de la via i els carrers seran 100% accessibles. Aquestes són les novetats:
- S’elimina la divisió d’alçades entre vorera i calçada, i es crea una plataforma única.
- Els cotxes només podran circular a 10 km/h.
- Desapareix l'asfalt i s'emprarà panot i granit al llarg de tots els eixos.
- El verd es multiplica per 10: passa de l’1% a una mitjana del 14%.
- Es plantaran 438 arbres nous.
- Gairebé 1.000 nous elements de mobiliari (bancs, cadires, taules, jocs infantils) i una nova il·luminació.
- Aposta pel comerç de proximitat. Es permetrà la càrrega i descàrrega en horaris concrets.
Preocupació entre els comerciants
Els canvis preocupen als comerciants de la zona per les afectacions que puguin tenir durant les obres. "Si els fan als clients la vida molt impossible per accedir als nostres comerços, el nostre comerç patirà", afirma Xavier Llobet, president de l'Associació de Comerciants de la Dreta de l'Eixample (Coreixample).
També hi ha preocupació després de la transformació per qüestions com l'accés als vehicles pels proveïdors, com afirma una de les comerciants, Marga Ortiz. La majoria de veïns, però, aproven el projecte Superilla perquè suposa treure vehicles dels carrers.
Quan i com seran les afectacions?
Les afectacions a la mobilitat començaran a partir de l'agost, quan es tallaran els carrers Girona, Comte Borrell, Consell de Cent i el Rocafort per intervenir als quatre eixos verds i a les quatre places de l'Eixample. En total, s’han contractat 10 equips que treballaran de manera simultània per finalitzar els treballs en el termini més breu possible, que està fixat per a finals de 2023.
El consistori ha afirmat en aquest sentit que en cap moment s'ocuparan els dos carrils (mar i muntanya) al mateix temps, sinó que s'actuarà per meitats: es tallarà primer un i després l'altre. Així, durant les obres sempre quedarà garantit un carril pels veïns, serveis i bicicletes, així com per vehicles d’emergència, i també vorera lliure pels vianants. També es podrà accedir als guals i aparcaments en tot moment, i no hi haurà cap afectació al transport públic.
D'altra banda, els veïns estaran informats en tot moment a través dels informadors, que a partir del 4 de juliol i durant deu dies recorreran tots els comerços dels àmbits afectats. Els informadors també facilitaran als comerciants un canal de Telegram creat per anar informant dels avenços i canvis en les obres, i el setembre tornaran a desplegar-se per oferir de nou informació.