Enlaces accesibilidad
Sostenibilitat

L'AMB i ajuntaments del Vallès consensuen transformar l'N-150 en una avinguda metropolitana

  • La principal carretera del Vallès Occidental té un volum de vehicles i un tipus de mobilitat que provoca problemes de soroll 
  • Un projecte proposa millores per a la connexió entre Barberà del Vallès, Cerdanyola del Vallès, Ripollet i Montcada i Reixac

Per
L'AMB i ajuntaments fan pinya per pacificar l'N-150

Diversos municipis del Vallès reclamaen la transformació de l'N-150 en una avinguda metropolitana. Aquest diumenge han tret al carrer la seva reivindicació, mitjançant un acte organitzat per l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) a Cerdanyola del Vallès, i que ha consistit en tallar el trànsit per fer-hi activitats, jocs i tallers.

L'acte, 'Viu l'Avinguda del Vallès', ha permès a adults i petits conèixer de prop el projecte per reurbanitzar l'espai i gaudir d'activitats. El vicepresident de polítiques urbanístiques de l'AMB i primer tinent de l'Ajuntament de Montcada i Reixac; Carlos Cordón, alcalde de Cerdanyola del Vallès; Jose María Osuna, alcalde de Ripollet; i Xavier Garcès, alcalde de Barberà del Vallès, han coincidit a demanar que l'N-150 es transformi en un exemple de sostenibilitat metropolitana.

Segons l'AMB, l'N-150, la principal carretera de la comarca del Vallès Occidental, té un volum de vehicles i un tipus de mobilitat que provoca problemes de soroll a causa del trànsit i actua com a barrera dins dels municipis per on passa, en lloc de connectar-los. A més a més, no està preparada per acollir desplaçaments a peu o bicicleta entre els municipis.

És per això, i amb l'objectiu de connectar el Vallès Occidental amb Barcelona a través d'una via que posi el protagonisme en els vehicles no motoritzats, que aquest dissabte s'ha presentat el pla d'acció RiConnect, que proposa millores per a la connexió entre Barberà del Vallès, Cerdanyola del Vallès, Ripollet i Montcada i Reixac, per tal donar més protagonisme al transport públic i a la mobilitat activa.

A nivell de mobilitat, el projecte defineix el full de ruta a llarg termini però a curt o mig termini es podrien fer accions d'urbanisme tàctic, com per exemple un carril bici segregat. Una de les accions que també es preveuen es fer un estudi de mobilitat per analitzar de quina manera es pot reduir la mobilitat amb vehicle privat i promoure una connexió a peu o amb transport públic.

La recerca de la sostenbilitat a la trama urbana

Aprofitar les teulades dels edificis per cultivar verdures pot convertir-se en una mesura important per reduir l'efecte del canvi climàtic. Una activitat que es posa en pràctica de manera incipient a Barcelona i que també ajuda a conèixer els productes de temporada. Es calcula que a Catalunya, el 85% dels productes a la venda venen de fora.

Segons els experts, l'aprofitament dels terrats i cobertes de forma productiva facilitaria revertir aquesta situació. Ciutats com París, Berlín o Rotterdam ja aposten per aquestes pràctiques, però aquí la legislació encara està molt endarrerida i caldria implantar un sistema d'ajuts que fomentin aquest tipus d'activitats.