La T-Usual i la T-Jove costaran un 50% menys a partir de setembre
- L’Autoritat de Transport Metropolità aprova reduir els títols a la meitat a partir de l'1 de setembre i fins al 31 de desembre
- En cas dels títols multiviatge com la T-casual només s’aplicarà la reducció del 30%
- Els abonaments comprats durant aquest període caducaran el 15 de gener de 2023
L’Autoritat de Transport Metropolità de Barcelona (ATM) ha aprovat reduir un 50% el preu dels abonaments mensuals i trimestrals a partir de l'1 de setembre i fins al 31 de desembre de 2022. Així, la T-Usual i la T-Jove, que són d’ús il·limitat, passaran a costar la meitat. En canvi, en cas dels títols multiviatge com la T-casual només s’aplicarà la reducció del 30%. La resta de bitllets mantindran el mateix preu.
L’ATM ha aprovat ampliar la bonificació del 30% proposada pel govern espanyol al 50%. La resta de tarifes, com la T-familiar, la T-grup i la T-dia, no es veuran rebaixades, ja que el reial decret contempla la possibilitat d’excloure de la bonificació els títols pensats per a la població turista o d’ús habitual.
Què costaran a partir de setembre?
- T-Casual: passarà d'11,35 € a 7,95 €.
- T-Usual: passarà de 40 € a 20 €.
- T-Jove: passarà de 80 € a 40 €.
- T-4 (Targeta Rosa): passarà de 4 € a 2 €.
D’altra banda, la T-870/90, la T-Usual bonificada per a persones en situació d’atur i els packs de Berguedà i Ripollès també es beneficiaran de la reducció del 50%, mentre que la T-casual per a treballadors de l’Aeroport mantindrà la rebaixa del 30%.
Caducitat
Els abonaments comprats durant aquest període caducaran el 15 de gener de 2023. Segons ha detallat l’ATM, la reducció en els preus de les tarifes es farà efectiva l’1 de setembre en tots els mecanismes de compra, i “l’usuari no haurà de fer res” per comprar els abonaments rebaixats.
Costos per l’ATM
L’ATM preveu que el sobrecost de bonificar el 30% del preu del bitllet que assumirà el ministeri de Transports serà de 40 milions d’euros, mentre que el 20% que pagaran les institucions membres de l’ATM serà de 28 milions d’euros.
En total, el Ministeri de Transports repartirà 200 milions d’euros a tot l’Estat, i ho assignarà en funció de criteris propis. En cas que l’ATM necessiti més diners dels que el govern espanyol li assignarà, el sobrecost l’haurà d’assumir la mateixa autoritat, indiquen els seus responsables.
Abonaments de Renfe, gratuïts
Tanmateix, l’ATM preveu que un cop entre en vigor la gratuïtat dels títols de Renfe, es produeixi un transvasament d’usuaris. Un fet que, segons càlculs de la institució, podria tenir un impacte d’entre 45 i 50 milions d’euros. En aquest sentit, Torres ha avançat que han fet una petició a l’administració espanyola per obrir una via de compensació als operadors per la pèrdua d’usuaris, però que no tenen una "resposta favorable".
En aquest sentit, Foment del Treball considera "competència deslleial" bonificar al 100% només els títols de transport de Renfe. La patronal subratlla, per exemple, que el sector del transport per autobús "pateix de manera significativa" l'augment del combustible, i ara "de rebot" afronta aquesta "competència deslleial" per la bonificació del 100%.
L'entitat considera "més efectiva i equitativa" la rebaixa que planteja el Govern, basada en un 50% de bonificació per a tots els modes de transport públic.