Enlaces accesibilidad
Accidentalitat

Creixen els accidents de trànsit amb bicicletes implicades

  • La meitat dels accidents ciclistes tenen lloc a vies urbanes, els matins dels dies feiners
  • Les envestides (frontals o laterals), les caigudes o els fregaments en són els més comuns

Per
327 ciclistes han estat víctimes a carreteres catalanes i 6 han mort enguany

L'accident de trànsit que ha posat fi a la vida de dos ciclistes a Castellbisbal ha reobert el debat sobre la seguretat viària dels ciclistes i la convivència a tota mena de vies amb qualsevol vehicle a les carreteres catalanes. Les dades oficials més recents de víctimes que circulaven amb bicicleta mostren com hi ha més víctimes mortals a les zones interurbanes, com ha estat el cas de l'accident fatal de Castellbisbal, que no pas a les zones urbanes, tot i que hi ha molts més ciclistes resulten ferits a les ciutats.

De fet, en els últims anys, a Catalunya, han augmentat dels accidents de trànsit on s'han vist implicades bicicletes, segons les dades que recull i fa públiques el Servei Català de Trànsit.

Dels 1.208 accidents de trànsit enregistrats en 2020, en 148 d'ells una o més bicicletes es van veure afectades, una xifra que representa un 12,3 %. Des del 2010, 1.744 persones que circulaven amb bicicleta s'han vist afectades en algun accident de trànsit.

D'aquests accidents que s'han denunciat, en un 28 % s'han produït per una envestida frontal o lateral d'algun dels vehicles. Els ciclismes també s'han vist implicats en uns altres tipus d'accident com caigudes a la via en un 18 %, un fregament o col·lisió lateral en un 12,4 % o encalços en un 10,8 %.

On s'han produït?

La meitat de sinistres amb bicicletes implicades han tingut lloc a les ciutats, és a dir, en un 50,5 % a vies urbanes i un 41 % es produeixen a carreteres convencionals.

També, més de la meitat, el 53 % dels accidents amb bici es produeixen en dies feiners, seguit del diumenge en un 18 %, dissabte en més d'un 15 % i els divendres en un 13 %. El matí és quan més accidents ciclistes es produeixen en un 55, 2 %, seguit d'un 40,4 % que tenen lloc a la tarda.

El Servei Català de Trànsit descarta que el lloc de l'atropellament es tracti d'un punt negre de sinistralitat, però s'han produït accidents amb ciclistes en aquesta i altres vies del Vallès recentment.

"Hauria d'haver-hi alguna cosa més segura per poder passar per aquesta zona", reclama un ciclista que passava per la zona aquest dilluns al matí. "És bastat perillós perquè de vegades ve algun cotxe a una velocitat considerable", denuncia un altre.

Què reclamen els ciclistes?

Els ciclistes consideren que s'ha millorat la senyalització a les vies, però encara queda feina per fer. En l'àmbit jurídic, es troben desemparats. "És quan surt judici, 2, 3 o 4 anys... Això és un patiment per les famílies", assegura Salvador Bigues, de la Federació Catalana de Ciclisme.

Actualment, un conductor pot ser acusat d'homicidi imprudent. L'any passat es van endurir les penes, però les associacions consideren que no és suficient. I recorden casos com l'atropellament de dos ciclistes de Riudoms, a Tarragona. Les famílies no poden entendre que el causant de l'accident quedi en llibertat pendent del judici.

Ciclistes i trànsit treballen en la comissió carreteres compartides per millorar la seguretat. Es vol implantar una senyalització que avisi de la presència de ciclistes. Reclamen més seguretat i, la clau, diuen, augmentar l'educació en seguretat viària.