Més controls per garantir la seguretat dels ciclistes
- Els Mossos despleguen controls dinàmics amb vehicles no logotipats per enxampar infractors
- La meitat dels accidents que pateixen ciclistes passen a vies urbanes, els matins dels dies feiners
- Les envestides, ja siguin frontals o laterals, les caigudes o els fregaments són els més comuns
El Servei Català de Trànsit i els Mossos d'Esquadra fan aquest cap de setmana controls simultanis a les carreteres amb més presència de ciclistes per incrementar la sensació de seguretat i evitar atropellaments, com el de diumenge a Castellbisbal en què van morir dues persones. El dispositiu es fa en les franges horàries més concorregudes per aquest col·lectiu, és a dir a primera hora del matí i a última hora de la tarda, amb motos i cotxes sense logotipar per prevenir i detectar infraccions i conductes temeràries amb els ciclistes.
La policia catalana ha posat el focus en carreteres secundàries i ports de muntanya. És el cas, per exemple, de la C-31 a les Costes del Garraf, on entre les set i les nou del matí ha ubicat tres punts de control fixos entre Castelldefels i Sitges. L'operatiu ha comptat amb una moto sense logotip dels Mossos d'Esquadra que ha patrullat per la zona per detectar conductes temeràries o negligents 'in fraganti' i transmetre als usuaris una sensació de vigilància i seguretat a la xarxa viària.
El sergent Ramon Codina, cap de torn operatiu de la Regió Metropolitana Sud de Trànsit dels Mossos, ha alertat del fet que l'incompliment de mantenir la distància d'1,5 metres amb ells és el que "provoca més inseguretat i més accidents".
Amb l’atropellament mortal de diumenge passat contra un grup de ciclistes de Rubí, són 6 els esportistes que han mort a les carreteres catalanes aquest any, quatre més que en el mateix període del 2021. Segons dades del servei Català de Trànsit, des del 2010 són 87 els ciclistes que han perdut la vida a l’asfalt.
Homenatge a les víctimes
Aquest cap de setmana uns 300 ciclistes han homenatjat amb una pedalada a la carretera de les Costes del Garraf els seus companys morts en l'atropellament múltiple de Castellbisbal. Els aficionats exigeixen a les administracions més seguretat i que s'endureixin les penes pels infractors. "Estem cansats de tantes morts, som fràgils", ha denunciat Lilián Rodríguez, portaveu del Club de Ciclista de Cubelles.
La marxa ha sortit de Castelldefels i ha arribat a Sitges a quarts de dotze del migdia. En la pedalada han participat membres del Club Ciclista Rubí, del qual formaven part les víctimes de l'atropellament, que han titllat l'accident d'"assassinat". La pedalada ha acabat en una esplanada a tocar del Parc Ocio Aventura de Sitges, on s'ha llegit un manifest i s'ha fet un minut de silenci en record de les víctimes.
A l'acte hi ha assistit l'alcaldessa de Cubelles, Rosa Fonoll, el regidor d'Esports de Cubelles, Narcís Pineda, i el regidor d'Esports de Sitges, Jaume Monasterio.
L'acció l'han organitzat el Club Ciclista Cubelles i el Coyotes Bike Cubelles i ha aplegat ciclistes d'arreu de Catalunya. La majoria d'aficionats té companys que han resultat ferits o fins i tot mort a les carreteres mentre practicaven aquest esport. El col·lectiu ha denunciat que n'està "fart" de què les administracions no solucionin aquesta problemàtica i ha anunciat mobilitzacions mensuals com la d'aquest diumenge.
Radiografia dels accidents
L'incident de trànsit que el cap de setmana passat va matar dos ciclistes a Castellbisbal ha reobert el debat sobre la seguretat viària dels ciclistes i la convivència a tota mena de vies amb qualsevol vehicle a les carreteres catalanes. Les dades oficials més recents de víctimes que circulaven amb bicicleta mostren com hi ha més víctimes mortals a les zones interurbanes, com ha estat el cas de l'accident fatal de Castellbisbal, que no pas a les zones urbanes, tot i que hi ha molts més ciclistes resulten ferits a les ciutats.
De fet, en els últims anys, a Catalunya, han augmentat dels accidents de trànsit on s'han vist implicades bicicletes, segons les dades que recull i fa públiques el Servei Català de Trànsit.
Dels 1.208 accidents de trànsit enregistrats en 2020, en 148 d'ells una o més bicicletes es van veure afectades, una xifra que representa un 12,3 %. Des del 2010, 1.744 persones que circulaven amb bicicleta s'han vist afectades en algun accident de trànsit.
D'aquests accidents que s'han denunciat, en un 28 % s'han produït per una envestida frontal o lateral d'algun dels vehicles. Els ciclismes també s'han vist implicats en uns altres tipus d'accident com caigudes a la via en un 18 %, un fregament o col·lisió lateral en un 12,4 % o encalços en un 10,8 %.
On s'han produït?
La meitat de sinistres amb bicicletes implicades han tingut lloc a les ciutats, és a dir, en un 50,5 % a vies urbanes i un 41 % es produeixen a carreteres convencionals.
També, més de la meitat, el 53 % dels accidents amb bici es produeixen en dies feiners, seguit del diumenge en un 18 %, dissabte en més d'un 15 % i els divendres en un 13 %. El matí és quan més accidents ciclistes es produeixen en un 55, 2 %, seguit d'un 40,4 % que tenen lloc a la tarda.
El Servei Català de Trànsit descarta que el lloc de l'atropellament es tracti d'un punt negre de sinistralitat, però s'han produït accidents amb ciclistes en aquesta i altres vies del Vallès recentment.
"Hauria d'haver-hi alguna cosa més segura per poder passar per aquesta zona", reclama un ciclista que passava per la zona aquest dilluns al matí. "És bastat perillós perquè de vegades ve algun cotxe a una velocitat considerable", denuncia un altre.
Què reclamen els ciclistes?
Els ciclistes consideren que s'ha millorat la senyalització a les vies, però encara queda feina per fer. En l'àmbit jurídic, es troben desemparats. "És quan surt judici, 2, 3 o 4 anys... Això és un patiment per les famílies", assegura Salvador Bigues, de la Federació Catalana de Ciclisme.
Actualment, un conductor pot ser acusat d'homicidi imprudent. L'any passat es van endurir les penes, però les associacions consideren que no és suficient. I recorden casos com l'atropellament de dos ciclistes de Riudoms, a Tarragona. Les famílies no poden entendre que el causant de l'accident quedi en llibertat pendent del judici.
Ciclistes i trànsit treballen en la comissió carreteres compartides per millorar la seguretat. Es vol implantar una senyalització que avisi de la presència de ciclistes. Reclamen més seguretat i, la clau, diuen, augmentar l'educació en seguretat viària.