Més de 20.000 alumnes d'FP sense plaça assignada a una setmana que comenci el curs
- Fins al 21 de setembre aquells que estiguin en llista d'espera no sabran a quins estudis tenen plaça
- PIMEC denuncia la "improvisació" d'Educació en el disseny de l'oferta d'FP i l'assignació de places
- Als cicles amb més demanda com els de sanitat, informàtica o imatge i so no hi ha suficients places
El nou curs escolar 2022-23 arrencarà aquest 7 de setembre als instituts catalans sense que 20.000 estudiants de Formació Professional tinguin una plaça assignada. Fins al 21 de setembre aquells que estiguin en llista d'espera no sabran a quins estudis tenen plaça i, per tant, començaran el curs més tard.
La patronal de la petita i mitjana empresa, PIMEC, ha denunciat la "manca de planificació", la "improvisació" i la "manca de transparència" del Departament d'Educació en el disseny de l'oferta dels estudis d'FP i a l'assignació de places. La patronal ha alertat que això va en "detriment" de la qualitat formativa i de l'organització dels centres que inicien el curs "amb increments de ràtio i sense haver finalitzat el procés de preinscripció".
Els cicles amb més demanda com els de sanitat, informàtica o imatge i so presenten una important manca de places.
PIMEC denuncia que hi ha "milers" d'estudiants que a falta d'una setmana perquè comenci el curs no saben si tindran plaça i afegeix que això comporta un problema "greu" per al mercat de treball català, atès que la millora de l'FP és "un dels aspectes més demandats per les empreses i els agents socials".
Ajustar l'oferta a la demanda
La patronal insisteix en la necessitat d'ajustar la planificació de l'oferta a la demanda del mercat de treball i proposa aprofitar la capacitat dels centres i obrir i concertar nous grups, en comptes d'ampliar la ràtio. PIMEC apunta que això seria possible "sense cap mena d'inversió extraordinària", ja que, indica, hi ha "grups autoritzats que no imparteixen per la no concertació per part del Departament d'Educació".
D'altra banda, PIMEC reclama una universalitat en l'accés a la formació professional, pel fet que "s'està produint una discriminació i estigmatització amb la priorització d'uns col·lectius per davant d'uns altres en l'accés a l'FP".