Enlaces accesibilidad
Barcelona

Tret de sortida a les obres de la Rambla: quins canvis hi haurà?

  • Serà un passeig amb més espai per al vianant, amb voreres més àmplies i un sol carril de circulació
  • La primera fase afectarà el tram Colom-Santa Madrona i es preveu que els treballs acabin el 2024

Per
Tret de sortida a les obres de la Rambla

Les obres de transformació de la Rambla de Barcelona donen el tret de sortida aquest dilluns. Uns treballs que tenen l'objectiu de convertir aquest eix central de la ciutat en un passeig amb més espai per al vianant, amb voreres més àmplies, un sol carril de circulació i paviment sense asfalt. De moment, les obres ocuparan el tram Colom-Santa Madrona en una primera fase. Es preveu que els treballs acabin el 2024.

Segons l'ajuntament, en cap moment s’ocuparà simultàniament els dos costats de la Rambla, de manera que es garantirà els desplaçaments a peu i amb bicicleta, el trànsit veïnal, de serveis i de vehicles d’emergència i el transport públic. En total, les obres suposaran una inversió d'uns 10 milions d'euros.

Paviment fet de granit i pòrfir

El paviment serà una de les novetats principals en aquest tram i en tota la futura Rambla. Ja no hi haurà més asfalt, i el nou paviment serà de peces de diferents formats de pedra natural, concretament granit i pòrfir, que cobrirà tot l’espai de l’eix. Hi haurà prop d’un centenar d’arbres, 21 dels quals seran nous, i els escocells seran més amples i se’n millorarà el subsol.

Comencen les obres de la Rambla de Barcelona | Maite Boada

Per generar espais d’estada s’instal·laran més de 100 bancs, i l’enllumenat s’unificarà amb un únic disseny més simple i funcional. A més, s’incorporaran pilones de seguretat a petició de la Junta Local de Seguretat.

El vianant, el protagonista

La nova Rambla donarà més protagonisme al vianant reduint l’espai destinat al vehicle. Així, quedarà un sol carril de circulació per banda de 3,5 metres d’amplada restringit al trànsit veïnal, serveis, mercaderies i aparcaments. També s’incorporaran elements de seguretat com pilones als extrems, en els espais majors i en els guals de vianants de tot el passeig.

La singularitat de la nova Rambla es manifesta especialment en tres espais majors situats estratègicament al llarg de l’eix, en tres de les cruïlles més singulars: l’Espai Moja-Betlem, el Pla de la Boqueria i el Pla del Teatre. Són tres grans espais-plaça que es configuren de manera diferent, amb plataforma única.

També es crearan noves zones d’estada sota els arbres al llarg del traçat i en els nous àmbits per garantir una ocupació de l’espai públic amable i equilibrada amb espais de repòs i d’estar. Hi haurà bancs i cadires en els laterals del passeig central i sota l’ombra de l’arbrat. A més, s’ha tingut en compte tota la resta d’elements que se situen a la Rambla i que cal ordenar per garantir-ne una distribució coherent i ben relacionada amb els usos del passeig.

El de Colom-Santa Madrona serà el primer dels cinc àmbits previstos en la transformació de la Rambla. Els altres s’executaran més endavant, un cop acabat el primer, i són: Santa Madrona-Arc del Teatre, Arc del Teatre-Liceu, Liceu-Portaferrissa i Portaferrissa-Canaletes. El pressupost total del projecte és de 44,56 milions d’euros.