Enlaces accesibilidad
Pressupostos

L'execució de les inversions en transport a Catalunya, la més alta

  • La ministra de Transports i Mobilitat defensa el nivell d'execució a Catalunya
  • Raquel Sánchez ofereix diàleg al nou executiu català
  • "Estem davant dels pressupostos més ambiciosos dels últims 13 anys", diu

Per
El Corredor Mediterrani rebrà una dotació de 1.695 milions d'euros dels PGE 2023
El Corredor Mediterrani rebrà una dotació de 1.695 milions d'euros dels PGE 2023

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha garantit voluntat de diàleg amb la Generalitat després que la crisi de govern hagi arribat al punt àlgid. Per tirar endavant els pressupostos generals pel 2023, ha oferit "mà estesa" tant al president Aragonès com al nou conseller de Territori. A més, ha assegurat que Catalunya és la comunitat on més s'estan executant, en termes absoluts, les inversions en aquest àmbit.

A més, ha defensat que és el territori que més inversió rep en matèria de ports i d'Adif. Ha afegit, en concret, que Barcelona és la província amb major inversió en trens de tota Espanya. En general, Sánchez ja va anunciar que les inversions en transport s'han incrementat lleugerament per l'any que ve, però que suposa un 127% més respecte a la mitjana del període del govern anterior.

Raquel Sánchez manté Catalunya és on més s'executa | Climent Sabater

"Estem davant dels pressupostos més ambiciosos dels últims 13 anys", ha dit. La inversió a Catalunya per part del Mitma ascendeix a 2.556 milions d'euros, mantenint el nivell record de l'any passat. "Aquests pressupostos sí que compleixen amb l'estatut", ha destacat la ministra. Així, la quantitat d'inversió prevista suposa el 19,4% del total regionalitzable del pressupost d'inversió del ministeri, "per sobre de la contribució de Catalunya al PIB espanyol".

Compromís en l'execució

Tot i que ha admès que "potser" no són "capaços" d'executar les inversions "bé o al 100%", la ministra de Transports ha afirmat que el departament està treballant en les xifres d'execució a Catalunya. "Estem treballant per revertir-ho", ha declarat. En aquest sentit, ha dit que el ministeri ja ha executat un 40% més del que es va executar en el mateix període del 2021, una xifra que ja va anunciar la delegada del govern espanyol a Catalunya, Maria Eugènia Gay.

A més, ha defensat també les xifres de licitació: 840 milions d'euros, "el que representa gairebé el mateix que tot l'any 2021". Per la ministra, les licitacions d'execució futura "és una garantia".

Les inversions s'incrementen

L'increment de la despesa total a Barcelona és del 5,8%, fins a aconseguir els 1.993,5 milions d'euros. D'aquests, gairebé 1.500 van a ferrocarrils. "És la primera província en esforç inversor del ministeri en tota Espanya", ha dit Sánchez. Tarragona segueix sent la segona província a Catalunya en volum de despesa amb 262 milions d'euros.

A Girona, l'increment de la despesa és del 9% i suposa una despesa total de 139,4 milions d'euros. "Estem actuant de forma intensiva entre Maçanet i Portbout", ha destacat. A Lleida, els pressupostos de despesa s'ha incrementat un 9,8%, fins als 81,3 milions d'euros.

El corredor mediterrani avança

Sobre el corredor mediterrani, la ministra ha detallat que el projecte de pressupostos recull una dotació de 318 MEUR, i s'ha proposat arribar al 10% de la quota ferroviària en el transport de mercaderies el 2030. Unes obres que arrosseguen anys de retards, tot i que el comissionat del govern espanyol, Josep Vicent Boira, ha reivindicat que el 74% del corredor mediterrani es troba en fase d'obres.

Boira ha explicat que un 85% de la resta del projecte es troba en fase d'estudi i licitació, mentre que el 100% del projecte està ja planificat. "Es tracta que les coses passin, i estan passant", ha sostingut. El comissionat ha recordat que el 2018, quan va arribar al càrrec, les obres de l'estació de la Sagrera estaven paralitzades, i ara un 60% està executat.

D'altra banda, aquest dilluns donen el tret de sortida als treballs compresos en el tram entre Castellbisbal i Martorell. L'objectiu d'aquesta fase és construir un nou pas inferior sota l'AP-7, juntament amb el pas inferior que actualment dona servei a la línia ferroviària Sant Vicenç de Calders – Vilafranca del Penedès - l'Hospitalet de Llobregat.