La febre pels vinils continua a l'alça entre els joves
- Creix un 67% la venda de vinils a Catalunya el primer semestre del 2022 respecte al mateix període del 2021
- La facturació ha estat de gairebé un milió d’euros de gener a juny, amb un increment del 75%
Una manera d'escoltar música que torna amb força, o potser no havia marxat mai: els discs de vinil. Tot i que les plataformes digitals s'estan erigint com la manera preferent d'escoltar la música, la febre pels vinils continua a l'alça, especialment entre els joves. Així ho confirmen les dades facilitades per l'Institut Català de les Empreses Culturals, en les que la venda de vinils ha crescut un 67% respecte al mateix trimestre de l'any passat.
El primer semestre del 2022 la facturació de vinils a Catalunya ha estat de 995.349 euros, un 75% més que en el mateix període de l’any anterior, quan es van facturar 569.139 euros, segons dades de GFK, facilitades per l’ICEC. La venda de CD i altres formats a Catalunya segueix per sobre dels vinils, però la diferència es va reduint en els darrers anys.
Halley Records
El codirector de Halley Records Marc Isern confessa que des de la discogràfica han notat “un desinterès cada vegada més gran per la compra de discos en general” perquè el gran públic escolta música a través de les plataformes digitals i aquestes, no potencien el concepte de disc, sinó el dels singles. “Moltes vegades el gran públic no sap ni què escolta i tant és així, que la majoria de les vegades és el mateix algoritme de les plataformes el que proposa la música, no els i les oients”.
Per contra, afegeix Isern, fabricar discos té molt sentit per “la gent que estima la música i les músiques que hi ha darrere de les cançons”. Indica que “per diversos motius, com el romanticisme i l’activisme, moltes persones amants de la música prefereixen els formats físics i, darrerament, també vinils. Els vinils tenen una qualitat d’àudio increïble, són un material més preuat i es poden exposar a les estanteries, però són més cars i tenen tirades més limitades que els CDs”, assenyala.
Discos Revolver
Lluís, de Discos Revolver, creu que és una tendència de fa temps que el vinil està guanyant espai al CD. “Ja són anys que el vinil va avançant i avançant i últimament es pot dir que l’està superant gràcies a la gent jove que s’ha apuntat al vinil amb força”.
Entre els clients que van a la botiga, ubicada al Carrer Tallers de Barcelona, hi ha gent jove a qui ha regalat un tocadiscos, fins a nois joves que venen a comprar les novetats exclusivament en vinil. A més, afegeix, hi ha els clients de tota la vida que segueixen fidels. “Tenim tota mena de clients i de tots els perfils”.
Admet que hi ha clàssics musicals que sempre es venen en vinil com les obres de Joy Division, Pink Floyd o Dire Straits. “Són discos que cada dia anem venent”, però “després també hi ha novetats puntuals” que també es van venent.
Apunta que les discogràfiques es mouen segons el mercat i que a excepció d’alguns grups, “moltes discogràfiques van deixar de fer vinils perquè els hi sortia més econòmic fer CD i ara quan han vist que la gent es bolca amb el vinil, tornen al vinil, però bàsicament és una qüestió del mercat”.