Què és el BarMar, el nou corredor submarí d'energia verda?
- El projecte del gasoducte MidCat serà substituit per un nou corredor d'energia verda
- La nova canonada submarina permetrà transportar hidrogen verd i gas amb menys contaminació
- Aragonès i Illa reben el nou acord amb bons ulls
El projecte del gasoducte MidCat es queda com a simple esbós per ser substituït per un nou corredor d'energia verda, en principi menys contaminant que l'anterior. Aquest corredor, que rep el nom de BarMar, suposarà instal·lar una canonada d'uns 400 km al mar Mediterrani entre Barcelona i Marsella per unir la península Ibèrica. Un canvi que han celebrat els tres països implicats, França, Espanya i Portugal.
Tots els detalls d'aquest nou corredor es donaran a conèixer a principis de desembre, però ja se sap que aquesta canonada submarina permetrà transportar hidrogen verd i gas. Alejandro Núñez-Jiménez, investigador sènior de Política Energètica de l'Institut Federal de Tecnologia de Zuric, ha afirmat al 24 hores d'RNE que "el BarMar és una excel·lent notícia per a la transició energètica".
El Port de Barcelona serà el punt de partida de la canonada verda cap a Marsella. Ho ha confirmat la ministra Teresa Ribera, que ha explicat que el nou gasoducte pot trigar "5, 6 o 7 anys" a construir-se. El Port és la porta d'entrada de gas liquat del sud d'Europa. Un enclavament estratègic perquè Europa no depengui tant del gas rus. Al port hi ha la planta d'Enagás, que és la terminal amb més capacitat d'emmagatzematge de gas liquat de tota Europa.
Projecte pioner
Joan Puertas, president del grup de treball d'Energies Primàries de la Comissió d'Energia d'Enginyers Industrials de Catalunya, ha assenyalat al Cafè d'Idees : "No existeix una referència d'una canonada que transporti hidrogen submarí amb una distància com la que vol cobrir el BarMar". En aquest sentit, ha afirmat que "és una manera que tothom guanyi".
D'altra banda, Núñez-Jiménez destaca la capacitat del BarMar de connectar Europa i celebra que aquest avenç permet que sigui menys costós "aconseguir un sistema baix en emissions". En aquesta línia s'ha expressat Puertas, que defensa que el nou projecte de corredor d'energia verda no suposa cap problema pels nostres mars. Això sí, destaca que serà més car que el MidCat.
"Gran oportunitat per a Catalunya"
El president català, Pere Aragonès, ha rebut amb bons ulls aquest nou acord. Des de Brussel·les, ha afirmat que el nou corredor d'energia verda "marca Catalunya com un punt neuràlgic de la nova estructura energètica europea". En aquest sentit, assegura que el territori català "ha fet els deures" en tots els projectes de desenvolupament d'hidrogen verd i que està preparada per a una reindustrialització "que ha de ser verda, digital i que generi llocs de treball de qualitat".
A més, el cap del Govern espera que el gasoducte 'BarMar' obtingui fons europeus i ha assegurat que hi participaran en els àmbits de la seva competència com "qüestions d'ordenació del territori del litoral" afectada per la canonada submarina. "És una gran oportunitat per Catalunya", ha reivindicat. Per Aragonès aquest projecte "obre unes oportunitats extraordinàries" tenint en compte també l'aliança amb l'Aragó, Navarra, el País Basc.
El primer secretari del PSC, Salvador Illa, també s'ha pronunciat sobre aquest nou acord i l'ha qualificat "d'excel·lent" notícia per a Catalunya, Espanya i Europa. I, en aquest sentit, ha dit que reflecteix el plantejament de solidaritat en matèria energètica i "reforça" la posició estratègica del Port de Barcelona.
El nou corredor no acontenta, però, als ecologistes, ja que consideren que la instal·lació i funcionament impacta en els ecosistemes marins. El Midcat, que era terrestre, també generava controvèrsia al territori afectat, és a dir, a les comarques gironines. De fet, la Comissió Europea va deixar de finançar els plans de viabilitat dels seus promotors, Enagás i Terega, perquè no el veia rendible, encara menys tenint en compte l'estratègia de transició verda de la Unió Europea.