Enlaces accesibilidad
Fracàs escolar

Catalunya, al capdavant dels territoris amb més joves poc qualificats i sense estudis

  • La Fundació Bofill proposa 11.00 beques salari per a joves i 15.000 noves places públiques d'FP mitjà per reduir l'abandonament
  • L’any 2021 el 14,8% dels joves catalans d’entre 18 i 24 anys no tenien cap titulació més enllà de l’ESO ni estaven estudiant
  • La xifra es dobla entre els col·lectius més vulnerables com ara joves d’origen migrant

Per
La Bofill proposa 11.00 beques salari per a joves i 15.000 noves places públiques d'FP mitjà per reduir l'abandonament

Prop d'un 15% dels joves catalans d'entre 18 i els 24 anys no tenien cap titulació més enllà de l'ESO ni estaven estudiant durant l'any passat. La Fundació Bofill diu que les xifres es doblen entre els més vulnerables. Per aquest motiu, reclamen un pla conjunt del departament Educació, els municipis i els centres escolars per reduir el nombre d'alumnes que abandonen els estudis secundaris.

Entre les mesures, han proposat 11.000 beques salari anuals a joves de 16 a 18 anys de llars desfavorides, 15.00 noves places públiques d'FP de grau mitjà, 5.000 més de Programes de Formació i Inserció (PFI) i 5.000 més en centres, escoles i programes de nova oportunitat. A més, planteja la necessitat d'identificar i fer seguiment dels alumnes en risc d'abandonament o que ja hagi abandonat, plans individuals d'orientació i programes locals de mentoria. L'organització que part d'aquestes mesures requereixen 350 MEUR anuals.

Espanya: Segon país amb joves poc qualificats

Catalunya continua al capdavant dels territoris amb més joves poc qualificats i sense estudis postobligatoris, tot i haver reduït notablement les xifres d’abandonament escolar prematur en les darreres dècades des d’un 32,9% l’any 2008 a un 14,8% l’any 2021. Al capdavant, només se situa Romania.

Gairebé 1 de cada 10 alumnes no obté la titulació d'ESO, un de cada quatre matriculats a batxillerat abandona abans d'acabar i quatre de cada 10 matriculats a cicles de grau mitjà tampoc no els acaben.

Més enllà de les xifres, l’abandonament escolar té un elevat cost social. Les persones sense estudis postobligatoris pateixen el doble d’atur i quatre vegades més possibilitats de tenir una feina manual no qualificada, amb la pèrdua d’oportunitats vitals que això suposa. A més, es calcula que pot suposar un cost de fins a l’1% del PIB.

Com reduir l'abandonament escolar?

Catalunya pot arribar a assolir l’objectiu europeu del 10% d’abandonament escolar prematur en quatre anys si posa en marxa de manera urgent mesures orientades específicament a reduir l’abandonament entre els col·lectius més vulnerats, tal com ja han fet altres països. Polítiques com la disminució de la repetició, l’augment sostingut de la graduació a l’ESO, i la promoció de la Formació Professional han ajudat a la reducció de l’abandonament. Però no n’hi ha prou amb aquestes mesures per reduir de manera dràstica el problema, que podria tornar a augmentar en períodes de recuperació econòmica.

Amb aquesta finalitat, la Fundació Bofill proposa una agenda de xoc per reduir dràsticament el nombre de nois i noies que no finalitzen els estudis secundaris a Catalunya, i accelerar el procés cap a la pràctica erradicació d’aquest punt al nostre país.

És incomprensible que la lluita contra l’abandonament no sigui una prioritat del govern

La ‘Zero Abandonament: Una agenda de xoc contra l’abandonament escolar prematur a Catalunya, és una agenda de mesures elaborada per Elena Sintes, Miquel Àngel Alegre i Alejandro Montes. Les propostes recollides a la publicació van dirigides als col·lectius amb més vulnerabilitat social i econòmica per assegurar que aquests alumnes tenen els suports necessaris per continuar estudiant. Aquesta agenda de xoc fixa les prioritats i els àmbits d'actuació perquè el Departament d’Educació, juntament amb municipis, escoles i instituts, lideri un esforç per reduir dràsticament l’abandonament en el termini d’una legislatura.