El sopar de Nadal més car dels últims anys
- La moderació en la inflació de novembre no evita un augment generalitzat de preus
- Aquesta pujada provoca que ens fixem més a l'hora de triar els productes que posarem a taula aquests dies
- EN DIRECTE | Segueix l'actualitat d'aquest divendres 23 de desembre
Últimes compres en les hores prèvies a la nit de Nadal. Els preus dels aliments han pujat un 15% i això és nota en el moment de triar els productes que posarem a la taula al llarg d'aquests dies. La sensació entre els compradors és la mateixa i tots es queixen d'aquest augment. Pel que fa als comerciants, expliquen aquesta pujada per l'increment en el preu de la llum
El peix entre els més cars
L'OCU ha analitzat els preus d'alguns dels productes més habituals en els àpats de Nadal. Les cloïsses encpçalen aquest encariment (19%), seguides del pernil ibèric (10%), o el besuc (7%). Altres productes no han patit aquest encariment, com per exemple, el xai o el llobarro. Segons aquest anàlisi de l'organització, el preu de la cistella de la compra ha pujat un 2,4% respecte l'any passat.
Malgrat la reducció en la inflació del mes de novembre, aquestes festes de Nadal ens sortiran més cares. Fa uns dies, Mercabarna també ens apuntava quins productes havien augmentat de preu.
Ajudes a la cistella de la compra
Amb aquest context social i econòmic, el president del Govern, Pedro Sánchez, ha anunciat que estudien una ajuda en forma xec-alimentació per ser destinada a la cistella de la compra.La setmana vinent coneixerem més detalls d'aquest anunci fet a les portes del Nadal.
Fre al creixement econòmic
Unes festes de Nadal que comencen amb una frenada econòmica. El creixement de l'economia espanyola es situa en el 0,1% en el tercer trimestre d'aquest any, una taxa que suposa una rebaixa d'1,9 punts respecte la dada del segon trimestre, segons les dades definitives de l'Institut Nacional d'Estadística publicades aquest divendres.
Per posar fre a la inflació, alguns experts proposen abaixar de manera temporal alguns impostos com l'IVA. El president de Retail.cat, Joan Carles Calbet, és partidari d'aquesta mesura i ha explicat al Cafè d'Idees amb Gemma Nierga que la campanya nadalenca està anant millor del que s'esperaven a l'estiu.