Enlaces accesibilidad
Compres

Comencen les rebaixes d'hivern

  • Moderat optimisme entre els comerciants que esperen vendre entre un 5 i un 15% més
  • En un entorn d'alta inflació hi ha clients que s'han esperat a fer compres més barates
  • Les organitzacions de consumidors insisteixen que els preus es rebaixen però els drets no

Per
Aparador d'una botiga de Barcelona en època de rebaixes | ACN
Aparador d'una botiga de Barcelona en època de rebaixes | ACN

Aquest cap de setmana molts comerços han donat el tret de sortida a la campanya de rebaixes, un període de descomptes que en alguns casos s'allargarà fins ben bé finals de febrer. El sector del comerç l'afronta amb moderat optimisme, tot i que les vendes podrien baixar una mica perquè el pressupost de les famílies fa mesos que noten els efectes de l'elevada inflació.

Ambient animat en l'inici de les rebaixes

Es calcula que dues de cada tres persones adquiriran algun producte rebaixat durant aquesta campanya i que cadascuna es gastarà de mitjana uns 135 euros. S'estima que de cada 10 euros gastats, 9 es destinaran a fer compres relacionades amb la moda (roba, calçat, complements, etc).

Les organitzacions de consumidors alerten del perill que suposa estirar més el braç que la màniga i deixar-se portar per la sensació d'estar adquirint un producte rebaixat quan en realitat no ens fa falta.

És per aquest motiu que fan una crida al consum responsable, encara més després de l'època nadalenca on se solen cometre excessos, i donen una sèrie de pautes per evitar caure en una espiral consumista sense sentit. Les més bàsiques serien revisar si a l'etiqueta del producte està ben especificat el preu anterior i l'actual amb el descompte aplicat, i conservar sempre el tiquet de compra per, si és necessari, poder exercir el dret de canviar o retornar l'article adquirit.

Consells bàsics

"En rebaixes, només es pot reduir el preu del producte, no la qualitat ni la garantia", explica a RTVE.es Ileana Izverniceanu, directora de comunicació i relacions institucionals de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). Ella recomana, d'entrada, abans d'anar a comprar fer una llista d'articles per no caure en un consum accelerat i impulsiu.

Ganes de rebaixes | JUANFRA ÁLVAREZ

En aquesta línia, el secretari general i portaveu de Facua, Rubén Sánchez, recorda que una "trampa" dels negocis és apujar el preu previ al descompte perquè així la rebaixa sembli més gran. "Hem de vigilar això perquè és il·legal", assenyala. A més a més, "el producte ha hagut de formar part de l'oferta durant almenys 30 dies abans de l'epoca de descomptes", explica la directora de comunicació de l'OCU, de manera que les botigues no poden treure béns amb tares o que en els dies previs no havien estat a la venda.

Fet i fet, doncs, és fonamental seguir aquestes recomanacions:

  • Revisar el preu a l'etiqueta i assegurar-se que contingui el descompte marcat. De fet, han d'aparèixer tots dos valors, l'original i el rebaixat.
  • Comprovar que el producte està en bon estat. Encara que hi hagi rebaixes, això no justifica la venda de productes malmesos o de qualitat inferior com si estiguessin rebaixats.
  • Utilitzar cercadors per comparar entre diferents establiments i formes de compra, és a dir, a la botiga física o per internet.
  • Tenir present que encara que el producte tingui descompte, les garanties i el servei postvenda han de ser els mateixos.
  • Les botigues poden posar condicions especials de pagament o devolucions en rebaixes per la seva política comercial, però tenen l'obligació d'informar-ho o indicar-ho clarament al client en el moment de compra o en el tiquet.

Canvis, devolucions i reclamacions

La majoria de conflictes en època de rebaixes apareixen en el moment que un client vol canviar o tornar un producte adquirit i topa amb la negativa de l'establiment. Des de Facua expliquen que en compres presencials no hi ha un termini de devolució establert i tot depèn de la política comercial de cada establiment. Això sí, si una botiga manté durant tot l'any que no canviarà els terminis de devolució, en rebaixes tampoc ho pot fer.

Augmenten les devolucions de regals de Nadal

A més a més, la llei contempla una sèrie de mínims i drets que assisteixen al consumidor:

  • Els productes nous d'electrònica, electrodomèstics, vehicles, serveis i continguts digitals, estiguin o no rebaixats, tenen una garantia de fins a 3 anys.
  • En el cas de productes adquirits a botigues de segona mà, la garantia mínima legal és d'un any, amb dret a reparació. Tot i això, és recomanable mirar el seu estat abans d'adquirir-los, perquè el client s'exposa a que alguns presentin desperfectes sobre els quals no es pot reclamar.
  • En compres en línia, el consumidor disposa de 14 dies naturals per tornar qualsevol producte, sense costos, en cas que no el convenci.
  • Si el producte té un defecte de fàbrica, es pot exigir una reparació o un altre model del mateix article en perfecte estat, però la botiga no està obligada a tornar íntegrament els diners. La reparació ha de ser ràpida i proporcional a la necessitat que es tingui d'usar el producte.
  • Les botigues no tenen l'obligació de tornar l'import del producte si està en bon estat i poden oferir un xec o una targeta vàlida durant un temps determinat i bescanviable al seu propi comerç. Per evitar sorpreses, és recomanable preguntar sobre aquesta qüestió abans de comprar perquè depèn de la política comercial de cada nego
  • S'aconsella preguntar al venedor, abans de comprar, quines són les condicions i si es poden fer canvis de talles, colors o models. En el supòsit que el venedor hagi canviat aquestes condicions per a la temporada de rebaixes, ho ha d'explicar de manera clara.

En cas de conflicte, el primer que ha de fer l'usuari és anar a l'establiment per mirar de trobar una solució al problema. Si no s'assoleix un resultat satisfactori i es considera que no s'està complint la normativa, es pot demanar un full de reclamacions i presentar una queixa a l'organisme regulador de consum de la comunitat autònoma.

Si es tracta de productes adquirits per internet, s'ha de contactar amb el servei d'atenció al client del portal, preferiblement per via telefònica, o bé a través de correu electrònic.