Casc obligatori per circular amb patinet a partir de l'abril
- L'Ajuntament de Barcelona modifica l'Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles per adaptar-la a la normativa estatal
- Patinets i bicicletes tindran prohibit circular per les voreres i no es podrà estacionar fora dels espais habilitats
- Està previst que el nou text entri en vigor el mes d'abril però de moment les infraccions no es multaran
La Comissió de Govern de l'Ajuntament de Barcelona ha iniciat la tramitació per modificar l’actual Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles amb l’objectiu d’incloure-hi aquells aspectes que poden contribuir a millorar la seguretat i la convivència dels diferents actors de la piràmide de la mobilitat.
La voluntat del consistori és que a partir de l'abril, per exemple, sigui obligatori l'ús del casc per conduir patinets elèctrics. D'aquesta manera, Barcelona s'avança a la modificació del reglament general de circulació que ha de regular l'ús del casc i que encara no s'ha aprovat, però que altres ciutats catalanes, com Lleida o Girona, ja han impulsat.
La proposta del consistori barceloní també vol donar resposta a un acord del plenari de l'abril del 2021 en què ja es va acordar per unanimitat fer els passos necessaris per fer obligatori l'ús del casc i elements reflectants.
Canvis previstos
La proposta que fa el govern municipal inclou l'ús del casc com el punt més destacat, que passaria a ser obligatori per a tots els vehicles de mobilitat personal (VMP), però també planteja altres aspectes que aclariran explícitament les condicions d'ús d'aquest tipus de mitjans per desplaçar-se a través de la ciutat:
- Els VMP són vehicles d'ús personal i, per tant, no poden anar ocupats per més d'una persona.
- Prohibició general als VMP, cicles i bicicletes de circular per voreres, tret d'espais de vianants habilitats, com ara voreres amb carril segregat, o en el cas de menors de 12 anys.
- Els aparells hauran d'incorporar elements perquè els altres usuaris de l'espai públic els puguin veure fàcilment, com ara incorporar llums a la part davantera i posterior i incloure la funció de fre a la llum del darrere, així com un avisador acústic.
- Els usuaris menors d'edat no podran circular amb taxes d'alcohol a la sang superiors a 0 grams per litre.
A més dels canvis necessaris per adaptar-se a la normativa estatal, la proposta de modificació de l'ordenança inclou punts per millorar l'actual norma municipal:
- Es planteja que els usuaris de VMP i bicicletes hagin de baixar del vehicle en situacions d'aglomeració de vianants.
- Es descriuen en detall els espais per on poden circular els VMP i en quines condicions s'ha de circular en cada cas.
- S'estableixen alguns límits en les condicions d'estacionament i es proposa que només es puguin aparcar en espais habilitats pel mateix consistori i que s'hagin de lligar perquè en cas contrari podran ser retirats de la via.
- Es fixen condicions específiques de l'ús de l'espai públic per part de cicles i VMP que s'utilitzin per a la distribució urbana de mercaderies.
Incrementar la seguretat
A l'hora de presentar els principals aspectes que es modificaran a l'ordenança, la tinenta d'alcaldia de Mobilitat, Laia Bonet, ha destacat el d'obligar a portar casc per a circular amb patinet elèctric o altres vehicles de mobilitat personal (VMP): "si s'estén l'ús del patinet, també hem de fer que s'estenguin les mesures de seguretat vinculades a l'ús del patinet; necessitem que la conducció sigui segura".
La nova llei espanyola de Trànsit, aprovada el març del 2022, ja inclou l'obligació de dur casc però encara falta per aprovar un reglament específic que desenvolupi la normativa. Tot i això, la llei ja permetia als municipis avançar-se i aplicar els canvis previstos a través de les seves respectives ordenances municipals. És el que farà ara Barcelona en començar a tramitar la modificació de l'ordenança actual, que data de l'any 2017.
Després de passar per la Comissió de Govern, està previst que el text es porti durant el mes de febrer a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat per la seva aprovació inicial. Després s'iniciarà un període d'exposició al públic de 30 dies, per la qual cosa el calendari amb què treballa l'Ajuntament és que abans de l'abril es pugui elevar el tema al ple municipal per procedir a l'aprovació definitiva.