Renfe comença a preparar la nova connexió d'AVE entre Barcelona i Lió
- Les línies Barcelona-Lió i Marsella-Madrid estaran obertes abans de l'estiu
- Renfe pretén arribar a tota la xarxa francesa aquest mateix any
- EN DIRECTE | Segueix minut a minut l'actualitat d'aquest dilluns a Catalunya
Renfe ha començat la fase de prova de la nova línia d'alta velocitat entre Barcelona i la ciutat francesa Lió, una connexió que la companyia espera que estigui a punt abans de l'estiu. La línia farà parada a Perpinyà, Narbona, Montpeller, Nimes, Valence i, finalment, Lió.
Les noves circulacions per part de Renfe apareixen després que l'acord que tenien amb l'operadora pública francesa SNCF arribés a la seva fi el desembre de 2022. Les dues empreses estaven en cooperació des del 2013 i ara passen a ser competidores. És per això que Renfe està buscant ampliar la seva oferta per la xarxa francesa.
Aprendre el trajecte
Les proves van començar el passat 16 de gener gràcies al permís que va rebre Renfe per part de les autoritats franceses. Aquest certificat de seguretat, però, només dona permís per operar en línies concretes. L'empresa està fent una marxa de simulació, on tres maquinistes de Renfe aprenen el recorregut i després passaran a ser els formadors de la resta de la plantilla que faran el trajecte en un futur.
Un dels problemes que els maquinistes es troben és que s'han d'aprendre tres reglaments diferents per poder circular fins a Lió o Marsella, ja que la via canvia entre alta velocitat i línia convencional durant el trajecte. La connexió amb Lió i Marsella arribarà progressivament en les 28 circulacions setmanals un cop acabi el període de prova i la formació dels maquinistes.
Renfe també espera poder oferir la circulació Barcelona-París, connexió que ara només està fent la companyia ferroviària francesa SNCF, abans de l'estiu.
15 anys de l'AVE Madrid-Barcelona
Les proves de la nova línia coincideixen amb la celebració dels 15 anys de circulacions en AVE entre Madrid i Barcelona. El primer viatge es va fer el 20 de febrer de 2008, amb un temps de viatge de 2 hores i 38 minuts. Des de llavors, més de 140 milions de passatgers han utilitzat aquesta línia, fet que ha obligat a doblar l'oferta de trens fins als 27.900 que han circulat aquest 2022. Es calcula que amb aquests viatges s'han reduït 4,7 milions de tonelades de CO2 d'emissió a l'atmosfera. Renfe ha destacat que tanquen aquests 15 anys de servei amb un creixement de passatgers del 112,2%.