Enlaces accesibilidad
Medi ambient

Les plataformes contra el Quart Cinturó es manifesten a Sabadell

  • La concentració està prevista per diumenge a les 12 hores a la Plaça Creu Alta
  • Assistiran representants d'ERC, després que el partit donés el 'sí' a continuar les obres de la B-40 a les capitals vallesanes

Per
Les entitats ecologistes protesten pel Quart Cinturó
Les entitats ecologistes protesten pel Quart Cinturó

El territori català es troba des de fa tres dècades en controvèrsia per la construcció del Quart Cinturó o Ronda Nord; el plantejament d'una d’autopista que connecti el Vallès Occidental, Vallès Oriental, el Penedès i el nord de les comarques del Baix Llobregat. Un projecte que l'acord de pressupostos entre el Govern i el PSC podria acabar precipitant.

Davant de la incertesa, les plataformes socials i ecològiques han fet una crida a sumar-se a la manifestació d'aquest diumenge a Sabadell a partir de les 12 hores a la Plaça Creu Alta. A més, està prevista una marxa de tractors, que començarà a Les Franqueses del Vallès i té com a final el punt de trobada.

Les entitats en contra

Amb el lema ‘Qui estima la terra no la trinxa’, la Campanya contra el Quart Cinturó assegura que la construcció "degradaria irreversiblement i faria totalment insostenibles unes comarques que encara conserven uns valors ecològics i paisatgístics molt importants". La plataforma fa vint-i-cinc anys que defensa el territori lluitant per evitar-ne la macroinfraestructura i, per primera vegada en dècades, es troba alineada amb el Govern català.

A principis d’any, abans de tancar l'acord amb els socialistes, la portaveu de la Generalitat, Patricia Plaja, comunicava l'aposta de la institució per migrar les carreteres ja existents i s'atrevia a parlar d'un “projecte caducat”. Actualment, la Ronda del Vallès es divideix en trams discontinus i només es troba en funcionament un 15% del previst.

El manifest de la campanya 'No al Quart Cinturó' demana la no validació dels pressupostos, l'abandonament de les construccions ja iniciades i la inversió en infraestructures ferroviàries per connectar el Vallès. L'escrit ha aconseguit més de mil firmes a títol individual, així que, des de l'entitat, s'espera una gran participació en la concentració.

A favor de la proposta

Els municipis de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès defensen tirar endavant la planificació. Els motius són la millora de la mobilitat i la pacificació dels nuclis urbans, que permetria, entre d'altres, evitar que els vehicles que venen de Castellar del Vallès hagin de travessar Sabadell i així no col·lapsar les carreteres. Els sectors socioeconòmics del Vallès també s'adhereixen a la proposta que, consideren, aportarà beneficis per al teixit industrial de la comarca.

L'últim escull pels pressupostos

Representants de les seccions d’ERC a Terrassa i Sabadell se sumaran a la protesta, a banda de la direcció del partit que no participarà. El passat 1 de febrer, el govern republicà va fer un acord amb el PSC que donava el “sí” al pacte pressupostari i acceptaven la iniciativa dels socialistes de tirar endavant el tram d’obres de la B-40 entre les dues capitals vallesanes. Havia estat el darrer escull després que a poc a poc l'executiu català hagués anat cedint en els altres macroprojectes com l'ampliació de l'aeroport del Prat i el Hard Rock en contra de la posició dels comuns i les entitats ecologistes.

La proposta de la B-40, un tema que havia estat bloquejant les negociacions, té l’objectiu de fer efectiu el conveni entre la Generalitat i el Govern central i connectar Sabadell, Terrassa i Castellar al llarg del primer trimestre de 2023. L’execució, a més, pretén deixar la possibilitat de continuar estirant l’autovia en un futur.

Què és el Quart Cinturó?

La B-40 és una autovia de circumval·lació de l'Àrea Metropolitana de Barcelona que, des de la seva primera aprovació al Parlament l'any 1985, es troba sota discussió entre les diferents administracions i plataformes ecologistes.

Des d'un primer moment, la carretera va ser concebuda com vials concèntrics anomenats cinturons que travessarien la serra de Collserola i que ocuparia les comarques pròximes a aquesta. Estava previst que connectes les ciutats entre Vilafranca del Penedès i Mataró, passant per Granollers, Caldes de Montbui, Sabadell, Terrassa i Martorell.

S'acumulen les carreteres discontínues que no porten enlloc o que acaben en una rotonda. Només està en funcionament el 15% del que s'havia previst RTVE Catalunya

La construcció del tram Abrera-Terrassa es va iniciar en 2007, amb dos subtrams: des d'Abrera a Olesa i de Viladecavalls al municipi terrassenc. Avui dia continuen les obres i la carretera es troba tallada entre ambdós destins. D'altra banda, el camí cap a Granollers segueix en estudi i es troba paralitzat; l'única via en ús és la C-60 de Martorell, que està prevista que sigui connectada amb el Quart Cinturó, una vegada aquest estigui operatiu.