Més consciència ecològica i preus més assequibles: els telèfons de segona mà irrompen al mercat
- Les vendes de mòbils nous han patit un canvi de tendència a la baixa, mentre que augmenten les dels telèfons usats
- Més enllà del mòbil: la tecnologia del futur s'olora, es tasta i se sent
- Al Mobile World Congress ja es parla del 6G, però encara queda molt perquè es faci "realitat"
El Mobile World Congress ha estat en les seves 16 edicions a Barcelona el gran aparador de les novetats en els mòbils. Serveixen com a reclam perquè els usuaris trobin al·licients per a comprar-se un model nou. Tot i això, alguna cosa està canviant en la tendència per renovar-se el mòbil. L'any 2022 va tancar amb una caiguda mai vista en les vendes de telèfons intel·ligents nous. Per contra, el mercat dels telèfons de segona mà està creixent cada vegada més.
A l'últim trimestre de 2022, la venda mundial de telèfons intel·ligents va disminuir des de l'aparició dels smartphones. En concret, es van adquirir un 19,3% menys d'aquests dispositius a escala mundial (al quart trimestre de l'any passat) respecte a l'any anterior, segons les dades preliminars del Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker d'International Data Corporation.
Aquesta xifra suposa el descens més gran de la història en tan sols tres mesos: el 2022 va tancar amb unes vendes de 1.210 milions d'unitats, la qual cosa representa el total anual de vendes més baix des de 2013.
Segones oportunitats: el mercat de segona mà
No obstant això, un altre mercat està agafant bon ritme en direcció contrària: el mercat dels telèfons de segona mà, que comença a convertir-se en un sector en auge. Ho saben molt bé a iREPACK, una empresa espanyola pionera en donar una segona vida als telèfons mòbils des del 2010 i present al Mobile World Congress enmig de totes les novetats de dispositius que es presenten cada any.
"Nosaltres no venim al Mobile a vendre, venim a comprar. Aquí hi ha tots els nostres proveïdors principals, totes les operadores, fabricants, etc. Per exemple, comprem moltes devolucions comercials. Si tu compres un mòbil al Corte Inglés i el retornes perquè té qualsevol error, aquest mòbil es torna a enviar a Samsung i Samsung no el repara, sinó que el ven a una empresa com iREPACK. Nosaltres el comprem, el reparem i el venem en un altre mercat", detalla David Nalban, CEO de iRepack.
Segons les dades que manegen, s'estima que al 2022 es van vendre més de 280 milions de telèfons utilitzats a Europa. De fet, fa aproximadament cinc o sis anys que el mercat està creixent exponencialment. Avui en dia, un de cada cinc telèfons que es venen al món és usat.
A Espanya, aquesta tendència està creixent un 12% anualment, l'any passat es van vendre uns tres milions de mòbils usats. Un estudi de la consutora CCS Insight destaca un creixement anual del 35% a Espanya, del 15% a Alemanya i del 10% a França. "En comparació amb Europa, estem més o menys a la mitjana. França és potser el país que va més avançat, juntament amb el Regne Unit", assenyala Nalban. Una tendència que també ha notat l'empresa Back Market, que es dedica a connectar els mòbils ja recondicionats amb el client final.
La penetració d'aquest concepte en la venda online de l'smartphone fa dos anys era d'un 10% i ara és d'un 22%, segons les dades que manegen des d'aquesta empresa.
Poca innovació i més consciència de la petjada ecològica
Aquesta és una tendència global, expliquen des d'aquestes empreses. Entre els motius, destaca que el seu preu s'allunya de la mitjana d'un telèfon nou, que ronda els 1.000 euros. "Hi ha gent que potser no es pot permetre gastar-se aquesta gran quantitat de diners. Així i tot, les novetats dels models que van sortint no difereixen molt de tots els mòbils, així que la gent pot comprar un telèfon amb unes característiques molt semblants als últims models, però amb un preu molt més baix", detalla Nalban.
“"És una mica pitjor, però l'ús del dispositiu és el mateix"“
Des de Back Market estan d'acord que el preu és un factor determinant, perquè la diferència de preu amb el producte nou, recondicionat, pot valdre un 50-70% menys que un de nou. Un segon motiu és que cada vegada hi ha menys diferència entre l'últim mòbil i el de fa dos anys, es percep menys. "És una mica pitjor, però l'ús del dispositiu és el mateix: tens whatsapps, una bona càmera, etc. Es percep que cada vegada hi ha menys innovació.", assegura Nathanaël Berbessou, director general de Back Market a Espanya.
Finalment, creu que darrere hi ha un argument a favor de la sostenibilitat i de reduir la petjada mediambiental: "Cada vegada la gent és més conscient de l'impacte: comprar un mòbil recondicionat evita ara el 80% de l'impacte eco d'aquests productes. I és una tendència de fons, però que s'ha accelerat amb el COVID".
Apple, dels més sol·licitats
Totes dues companyies asseguren que els dispositius d'Apple són els més cobejats, representen el volum més gran de vendes. Els segueixen de prop les marques xineses com Xiaomi, Oppo, que "estan destacant molt al mercat", detallen des d'iREPACK. En definitiva, és un mercat relativament jove, hi ha moltes empreses que pugnen per prendre el control, com Back Market, totalment online, mentre unes altres intenten fer-se un lloc, com Wallapop.
Algunes marques com Apple van detectar aquest fenomen fa temps i ja aposten per tornar a comprar i vendre els seus mateixos productes arreglats amb algunes millores, com canviar la bateria i incloure accessoris. "Per a nosaltres, és ideal que les grans empreses com Samsung i Apple estiguin entrant en aquest mercat perquè nosaltres ens alimentem d'ells. Ells fan de punt de recollida dels seus propis dispositius usats, nosaltres els comprem, els arreglem i els venem a través de plataformes com Back Market i Amazon", asseguren des d'iREPACK.
Un aspecte que no està resolt i que llastra a la indústria és que no existeixen normatives que marquin les qualitats o paràmetres que han de complir els telèfons de segona mà o recondicionats per a qualificar-los com "en bon estat" o no. En qualsevol cas, molts veuen motius per a continuar optant per la segona mà i altres creuen que és una opció atractiva per a aquells que arriben a la marca per primera vegada.