Protesta conjunta contra els macroprojectes "antiecologistes"
- El pacte pressupostari entre ERC i PSC preveu tirar endavant el Hard Rock, la B-40 i l'ampliació de l'Aeroport
- Entitats com Zeroport, Aturem Hard Rock i Campanya Contra el Quart Cinturó volen aturar-los
Continua el malestar de les plataformes socials i ecologistes que han convocat, aquest dissabte a Plaça Catalunya de Barcelona, una manifestació conjunta contra els macroprojectes de l'Aeroport del Prat, el Hard Rock al Camp de Tarragona i el Quart Cinturó o Ronda del Vallès.
El polèmic debat sobre la inclusió d'aquestes infraestructures als pressupostos de la Generalitat 2023 finalment va tenir desenllaç l'1 de febrer, quan el govern republicà va acceptar la proposta del PSC sobre el tram d'obres de la B-40. Era l'últim escull després d'haver cedit, a poc a poc, en les altres iniciatives, tot i l'oposició dels comuns i el descontentament de les diferents entitats que, denuncien, "va contra el benestar dels veïns".
La negativa a una pista aèria sobre el mar
Un dels projectes que està aixecant polseguera és l'augment de capacitat de l'Aeroport del Prat que, segons Pere Aragonès, busca "més connexions internacionals per a Barcelona i Catalunya", a més d'una modernització de la infraestructura. Les crítiques han esdevingut arran de la idea de fer-ho a través de la construcció d'una pista damunt del mar, que seria la quarta que tindria l'aeroport.
L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i l'alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, consideren que és una proposta que planteja dubtes des del punt de vista de la sostenibilitat ambiental i que va "en contra del sentit comú". També s'hi oposa Zeroport Barcelona, que ha estat la plataforma que, des d'un inici, s'ha mobilitzat més i ha arrossegat altres col·lectius per protestar contra "el creixement del port i aeroport". Argumenten que pot ser la causa d'un deteriorament del medi ambient i d'un empitjorament del canvi climàtic.
Segons Narcís Prat, catedràtic emèrit d'ecologia de la Universitat de Barcelona (UB), es tracta d'un "model caduc" on es prioritza l'economia i el defineix com "una obra que va contra el futur i la sostenibilitat".
L'oposició al macrocomplex Hard Rock
Un altre dels projectes discutits per veïns i entitats és la construcció del Hard Rock a les intermediacions de Port Aventura. El projecte de macrocomplex preveu més d'un miler d'habitacions, centre comercial, espai de jocs, piscina de 6.000 metres i zona de jocs, entre d'altres. La iniciativa, que va llançar-se fa deu anys amb el nom de 'Barcelona World', té el beneplàcit dels alcaldes de Salou i Vila-seca, els dos municipis implicats, i les entitats econòmiques que, el consideren essencial per generar sinergies, atracció turística i creació de llocs de feina.
Aturem Hard Rock, una plataforma ciutadana contrària als casinos, s'oposa a que amb diners públics es faci especulació en un espai que se situaria al costat d'una petroquímica. A més a més, considera que també "ataca" les condicions de vida dels habitants.
Aturar les obres del Quart Cinturó
L'últim escull dels pressupostos havia estat el plantejament el Quart Cinturó o Ronda Nord, una autopista que connecti el Vallès Occidental, Vallès Oriental, el Penedès i el nord de les comarques del Baix Llobregat. Es tractaria de vials concèntrics anomenats cinturons que travessarien la serra de Collserola i anirien des de Vilafranca del Penedès a Granollers. Avui en dia, ja existeixen trams de la B-40, però de manera discontínua, ja que les obres van haver de paralitzar-se per la falta de consens de les administracions.
Entitats com la Campanya contra el Quart Cinturó i representants polítics d'ERC, CUP i ECP asseguren que la construcció "degradaria irreversiblement i faria totalment insostenibles unes comarques que encara conserven uns valors ecològics i paisatgístics molt importants". D'altra banda, les alcaldies de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès defensen tirar endavant la planificació per motius de mobilitat i pacificació dels nuclis urbans, fet que ajudaria a descongestionar les xarxes viàries saturades.
Xavi Fageda, catedràtic d'economia de la UB, és conscient que aquests projectes sempre tenen partidaris i detractors i esmenta que "cal pensar en el col·lectiu que pugui sortir-ne més beneficiat".