Trànsit limita a 100 km/h la velocitat a l'AP-7 entre Martorell i Gelida els caps de setmana
- Interior i el Servei Català de Trànsit inicien un pla pilot per reduir la sinistralitat a aquesta via
- La limitació estarà en vigor durant el cap de setmana però podria extendre's si funciona
El Servei Català de Trànsit posa en marxa a partir d'aquest divendres a les 15h una prova pilot per fer front a l'increment de la sinistralitat a l'AP-7 coincidint amb l'alliberament dels peatges. Durant els caps de setmana la velocitat es limitarà a 100 km/h al tram de l'AP-7 entre Martorell i Gelida, un dels que presenten més accidents després de l'aixecament de les barreres.
En vigor els caps de setmana
La mesura estarà en vigor els divendres a la tarda i dissabte al matí de sortida de Barcelona i de tornada els diumenges a la tarda, perquè és quan més s'han donat accidents múltiples. L'objectiu del pla pilot és reduir la sinistralitat a l'AP-7, on la mobilitat s'ha disparat en 26.000 vehicles diaris des de 2019, coincidint amb l'alliberament dels peatges. Ara hi ha més incidències que duren més temps.
Reduir encara més la velocitat
Des del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha obert la porta a rebaixar encara més la velocitat si el pla no millora les xifres de sinistralitat i la fluïdesa de la circulació. Trànsit invertirà més de 14 milions d'euros en els pròxims dos anys en millores de seguretat. Sigui a 100 km/h o a 80 km/h, el SCT ha assegurat que si la mesura funciona l'estendran a altres trams amb una accidentalitat similar a la de Martorell-Gelida.
Lamiel també ha apuntat que augmenta la sinistralitat a les interseccions perquè s'ha incrementat la mobilitat de curt i llarg recorregut, especialment amb la C-58. Dels 15 morts en accident a l'AP-7 del 2019 es va passar a 24 en 2022 (un increment del 60%). L'increment de cotxes en la via també ha repercutit en l'augment del nombre d'embussos (prop del 30%) i la durada d'aquests, que ha crescut un 74%.
Limitació als camions
El pla també preveu limitacions de vehicles pesants en el tram del sud de 30 quilòmetres entre Calafat i Camarles, al Baix Ebre, on els camions hauran de circular pel carril de la dreta. En aquest cas, la mesura estarà en vigor tots els dies de la setmana i es començarà aplicar aviat, si bé no han concretat una data.
Carrils addicionals
Per millorar la situació s'instal·laran 70 quilòmetres de carrils addicionals en quatre trams (Orriols-Cabanes, La Roca-Hostalric, Granada-Gelida, l'Aldea-Hospitalet de l'Infant) en els retorns de cap de setmana. Aquesta mesura ja s'aplica i s'ha avançat en el calendari, ja que es començaven a instal·lar al voltant de Setmana Santa, però aquest any ja fa algun cap de setmana que s'han obert.
A més, s'avaluarà suprimir les incorporacions a l'AP-7 en direcció Barcelona en el tram entre la Roca del Vallès i Llinars del Vallès, s'instal·laran 25 quilòmetres de carril addicional entre Llavaneres i Alella i es millorarà el contracte de grues per a augmentar la capacitat de treure vehicles sinistrats de la via.
Radars i drons
També s'aplicaran mesures de seguretat viària com utilitzar drons en punts conflictius. La primera missió serà a l'enllaç de la C-60 / AP-7 per analitzar l'origen de la pertorbació de la Roca en el retorn dels diumenges i també a la B-23 i AP-7 per controlar les infraccions d'incorporació, que són un risc per a la seguretat viària i ocasionen retencions.
Els drons serviran per controlar la mobilitat, complementaris als helicòpters i mitjans terrestres del Servei Català de Trànsit, i la idea és que més endavant serveixin també per multar.
S'instal·laran nous radars de tipus carro i un nou radar de tram entre Móra d'Ebre i Constantí i s'implementaran sistemes de velocitat variable tant en l'AP-7 (tram Mollet del Vallès-El Papiol) com en la C-58, perquè sigui una via alternativa amb capacitat per a acumular vehicles.