Es reprenen les obres a Gran Via per a una 'transformació verda'
- El projecte preveu renovar 70.000 m2, on plantarà una arbrada de 21 metres d'amplada i col·locarà zones de joc i d'estada
- Serà presentat per a la seva aprovació a la Comissió de Govern el pròxim 20 d'abril
L'Ajuntament de Barcelona ha acabat el projecte per fer un passeig verd a la Gran Via de les Corts Catalanes, sobre els túnels de Glòries, és a dir, al tram entre els carrers de Badajoz i Bilbao. L'objectiu és l'aposta per una "imatge del futur", la qual comporta una transformació mediambiental de l'àmbit. "És un espai que contrastarà amb els vuit carrils de circulació que hi havia abans", ha assegurat la tinenta d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz.
Es preveu renovar 70.000 m2 perquè el verd sigui "el protagonista" i plantar una arbrada de 21 metres d'amplada. A més a més, als costats hi haurà un carril per al pas de bicicletes, trànsit local i serveis i un espai bidireccional per a busos i tramvia. La previsió és licitar les obres abans de final de mandat perquè comencin el 2024.
Com es reorganitzarà l'espai?
La proposta planteja mantenir un espai de passeig ampli, de 21 metres d'amplada, que tindrà 200 bancs i cadires a zones d'estada i zones de joc. A més a més, es garanteix instal·lar àrees de pícnic, taules d'escacs i tenis-taula, però es desconeix què passarà amb les tirolines que ara es troben a l'espai, tot i que no es descarta que acabin ubicades a un altre lloc per no molestar als veïns amb el soroll.
A banda de posar-hi mobiliari, es plantaran 450 arbres i arbustos en la cerca d'una "renaturalització" del passeig. A un costat del carrer hi haurà un carril en plataforma única que integrarà el pas de bicis, trànsit local i vehicles de serveis. A l'altre, un carril d'ús local i bicicletes i un espai per al tramvia desdoblat i busos en doble sentit. Les cruïlles amb els carrers Séquia Comtal/Llacuna, la rambla del Poblenou/Clot, Ciutat de Granada i els accessos al centre comercial seran espais amplis.
Segons Sanz, la proposta del projecte de transformació definitiva respon als compromisos assolits amb els veïns de Glòries i del districte de Sant Martí. "Gràcies al túnel de Glòries, els veïns d'aquest tram han vist reduir els cotxes, el soroll i la contaminació", ha explicat la tinenta d'alcalde.
Inici de les obres
El projecte es portarà a la Comissió de Govern per ser aprovat el pròxim 20 d'abril i que així es puguin licitar les obres per començar-les el primer trimestre de 2024. Es preveu que, si tot segueix el seu curs, els treballs de la primera fase corresponent al carril de plataforma única s'allarguin fins a principis de 2025. La urbanització de l'altra vorera aniria una vegada conclogui la primera part i s'estima que finalitzi la primavera de 2026.
Per al projecte s'espera una inversió d'11,5 milions d'euros en el cas de la primera fase i es desconeixen les quantitats de la segona, tot i que existeix una col·laboració per part de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), ja que serà una zona per on passarà el tramvia.