Enlaces accesibilidad
Electromobilitat

El futur de la indústria de l'automòbil a Catalunya

  • Les empreses demanen ajuts i accelerar la posada a punt de la infraestructura adaptada a l'electromobilitat
  • L'electrificació de la planta de Seat a Martorell permetrà fabricar un petit utilitari a partir de 2025
  • El 'hub' d'electromobilitat instal·lat als antics terrenys de Nissan a la Zona Franca contracta els primers treballadors

Per
Imatge aèria de les instal·lacions de l'antiga Nissan a la Zona Franca
Imatge aèria de les instal·lacions de l'antiga Nissan a la Zona Franca

La indústria de l'automoció afronta en els propers anys el procés de reconversió segurament més important de la seva història. La decisió ferma de la Unió Europea de deixar enrere l'ús de motors de combustió de fer una aposta decidida per la mobilitat elèctrica obliga a tots els actors del sector implicats a adaptar-se a uns canvis ràpids i profunds.

La indústria de l'automoció s'adapta als canvis | CLIMENT SABATER

El de l'automoció és un dels sectors que més pes té a l'economia catalana, tant pel que fa a volum de facturació (representa un 10% del PIB del país) com de contractació (al voltant de 140.000 empleats). És per aquest motiu que l'adaptació al nou món de l'electromobilitat olbigarà en els propers anys a les empreses i les administracions a actuar amb rapidesa i ambició per assegurar la continuïtat d'una activitat que ha estat cabdal per a Catalunya durant més de mig segle.

Col·laboració público-privada

El president del clúster de la Automoció de Catalunya, Sergio Álcaraz, explica que les empreses estan fent els deures, però que cal accelerar alguns aspectes, com la posada a punt de la infraestructura que permetria impulsar la demanda, o la concessió d'ajuts per facilitar el procés.

Alguns exemples d'adaptació a la nova realitat que ja estan en marxa són els plans d'inversió anunciats per Volkswagen per electrificar les instal·lacions de Martorell, o la ubicació d'un nou 'hub' d'electromobilitat als antics terrenys de Nissan a la Zona Franca.

Fa unes setmanes, a la presentació dels resultats de Seat del 2022, el president de la companyia, Wayne Griffiths, va admetre que plana força incertesa sobre el futur de les plantes catalanes però va garantir l'electrificació de la planta de Martorell amb l'adjudicació per part de la matriu, Volkswagen, d'un utilitari elèctric petit del grup a partir de 2025.

Ningú dubta que de feina n'hi haurà, però no està tan clar que la previsió de produir a mig termini mig milió de vehicles endollables l'any sigui suficient per garantir la totalitat dels 14.000 llocs de feina actuals a Martorell. Segons Griffiths, treballen per aconseguir una segona plataforma de producció cap a finals d'aquesta dècada. Mentrestant, caldrà acostumar-se a períodes on la flexibilitat serà clau davant d'una demana que també es preveu que fluctuarà amb més intensitat.

Dit d'una altra manera, caldrà que la direcció de la companyia i els sindicats mantinguin una relació fluïda que permeti adaptar la disponibilitat de treballadors a les necessitats de cada moment. En aquest sentit, Griffiths recorda que a curt termini la sortida voluntària de 1.330 treballadors fins al 2026, acordada amb el comitè d'empresa l'any passat, no anirà més enllà i està convençit que això permetrà garantir l'estabilitat futura de la companyia.

Nova vida als terrenys de Nissan a la Zona Franca

A banda de la planta de Seat a Martorell, un altre dels puntals de la indústria de l'automoció a Catalunya durant dècades han estat les plantes de Nissan. El tancament de les instal·lacions, consumat a finals de l'any 2021, va obligar a afrontar un procés de reconversió per mantenir una activitat similar i els màxims llocs de treball possibles.

El 'hub' d'electromobilitat que se n'ha fet càrrec ja ha començat a contractar treballadors per preparar la tornada a l'activitat dels centres de la Zona Franca i de Montcada i Reixac, que porten més d'un any tancades, i on està previst que s'iniciïn les tasques de manteniment després de la Setmana Santa. De moment, el projecte liderat per QEV Technologies i Btech ha anunciat la contractació de 15 persones que seran les que s'encarregaran fonamentalment de dissenyar el pla d'incorporacions dels propers mesos, segons han confirmat fonts d'aquest consorci.

A més a més, s'han publicat deu vacants més per a operaris de manteniment que seran ocupades per exempleatsde Nissan, seguint l'ordre establert a l'acord signat entre el 'hub' i els sindicats, amb la participació del Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC). Per entrar en aquest grup tindran prioritat els exempleats de més edat i amb més antiguitat i els que tinguin alguna minusvalidesa.

El nivell antic d'ocupació mai es recuperarà

L'ERO de Nissan va deixar sense feina 2.525 empleats, dels quals 1.100 van accedir a prejubilacions i una mica menys de 1.400 esperaven la recol·locació, encara que uns 60 han trobat altres sortides i han renunciat a aquesta opció i 60 més han estat contractats pel fabricant de motos elèctriques Silence, que ja ocupa una part de Zona Franca.

Els plans acordats contemplen recol·locar uns 1.250 antics treballadors de la multinacional nipona, que seran contractats per les diferents empreses que s'han compromès a instal·lar-se per fabricar vehicles elèctrics. El 'hub' s'ha compromès de moment a efectuar 600 contractacions aquest 2023, de manera que quedarien una mica més de la meitat dels antics empleats de Nissan per trobar una sortida laboral.

El tancament de Nissan va tenir un impacte en l'ocupació molt més gran perquè es calcula que entre treballadors directes i indirectes, els afectats van rondar els 20.000 empleats.

Els sindicats insten les empreses i les administracions públiques a buscar fórmules imaginatives per garantir que tota la plantilla es pugui recol·locar abans d'acabar aquest any 2023, moment en el qual els treballadors acomiadats perdran el dret a cobrar prestació d'atur. Entre les fórmules proposades, hi ha el repartiment de la feina a través de contractes voluntaris de mitja jornada o que tasques com les de neteja, que abans se subcontractaven, puguin ser realitzades per la plantilla de Nissan en una primera etapa.

La planta de Nissan a Zona Franca, que compta amb prop de 500.000 m2, era la més important de la multinacional a Barcelona i la seva gestió va ser adjudicada a l'operador logístic Goodman en aliança amb el 'hub', que també utilitzarà la planta de Montcada. D'aquesta superfície, el hub utilitzarà uns 300.000 m2, mentre que Goodman explotarà directament uns 100.000 m2. La resta ho ocuparà el centre tècnic de Nissan i la fàbrica de vehicles biplaça de Silence.