Mor d'un infart el conductor de l'autocar accidentat a Freginals
- La mort del xofer, l'únic acusat per la via penal, tanca el cas que encara estava pendent de jutjar-se
- A l'accident hi van perdre la vida 13 estudiants d'Erasmus que tornaven de les Falles de València
Aquest dissabte ha transcendit que el conductor de l'accident d'autocar del març del 2016 a Freginals (Montsià), on van perdre la vida 13 estudiants d'Erasmus, va morir dimecres 5 d'abril d'un infart. Segons el seu advocat, la mort del xofer obligarà a arxivar el procés per la via penal donat que era l'única persona acusada.
El lletrat confia que es mantinguin els acords que per la via civil s'havien pactat amb les víctimes, de manera que s'extingeixin completament totes les responsabilitats derivades del cas. La Fiscalia demanava per al conductor 4 anys de presó. En el seu escrit d'acusació, argumentava que el conductor va desatendre "greument" les normes de seguretat posant-se al volant de l'autocar cansat i amb son de tornada de les Falles de València.
Tragèdia després de les Falles
L'autobús traslladava un grup d'estudiants d'Erasmus de la Universitat de Barcelona i circulava de matinada per l'AP-7 en sentit nord quan va patir el sinistre. Diversos testimonis del supervivents van relatar que l'autocar anava fent esses, acceleracions i desacceleracions "injustificades" i, fins i tot, trepitjant les bandes rugoses de la via.
En el moment dels fets, el conductor va donar negatiu a les proves d'alcoholèmia i drogues, i portava 14 anys treballant de forma indefinida a l'empresa Autocares Alejandro Tours, amb seu a Mollet del Vallès. El vehicle no presentava avaries mecàniques, tenia passada la ITV i durant l'any anterior se li havia fet el manteniment i reparacions ordinàries.
Arran de l'accident van perdre la vida 13 dels 59 ocupants del vehicle, i 26 persones més van quedar ferides de diversa consideració. Cap de les víctimes duia cordat el cinturó de seguretat i la majoria ocupaven la part posterior del vehicle. Les víctimes mortals van ser set noies italianes (tres de 22 anys, dos de 21 anys, una de 23 i una altra de 25), dues noies alemanyes (de 20 i 25 anys), una noia francesa de 24 anys, una uzbeka de 20 anys, una austríaca de 24 anys i una romanesa de 23.
Responsabilitat per l'accident
El ministeri públic acusava el conductor de 13 delictes d'homicidi per imprudència greu i 26 delictes de lesions per imprudència greu pels quals demana 4 anys de presó; 6 anys de privació del dret a conduir vehicles a motor i ciclomotors, amb la pèrdua del permís de conduir, i 6 anys d'inhabilitació especial per a l'exercici de la professió de conductor professional.
La companyia asseguradora GES ja havia indemnitzat totalment, per la via civil, els perjudicats directes de les 13 víctimes mortals del sinistre, per la qual cosa els familiars només mantenien l'exercici de la via penal. La companyia també havia indemnitzat o consignat judicialment almenys més de mig milió d'euros a diversos ferits.
La investigació judicial de l'accident s'ha allargat durant gairebé cinc anys i la causa s'ha arxivat en tres ocasions per part de diferents instructors que han passat el jutjat número 3 d'Amposta. Després dels recursos de les acusacions particulars i Fiscalia, l'Audiència de Tarragona va decidir reobrir el cas l'octubre del 2019 i va ordenar que la jutge iniciés el procediment abreujat. La jutgessa del Penal de Tortosa va convocar totes les parts el 15 de setembre del 2022 per acordar la data d'inici d'un judici que ara ja no es podrà celebrar.