Propines a l'americana: és lícit que un restaurant en demani?
- Les petites gratificacions a l'americana genera debat i controvèrsia arreu de l'estat
- Les associacions de consumidors la valoren amb precaució, mentre que ja hi ha establiments que ja la suggereixen
El pas de la pandèmia ha modificat ha canviat alguns hàbits, també en el sector de la restauració i l'hostaleria com per exemple deixar propina. De fet, molts restaurants han deixat de rebre aquesta petita gratificació econòmica que reconeixia el bon servei. Per això, alguns locals han començat a suggerir que els clients deixin aquesta quantitat, una iniciativa que funciona en altres països i que ha obert el debat sobre les propines a l'americana.
El cas de La barra
Els responsables del restaurant La Barra, al carrer Compte Urgell de Barcelona han apostat per suggerir les propines al client al mateix tiquet, a través d'unes emoticones.
El director de l'establiment, David Locan, explica que després de la pandèmia, es van adonar que la propina havia baixat, el que atribueixen a l'augment del pagament amb targeta. "Vam intentar agafar aquesta idea de presentar-ho dins del tiquet, per poder deixar la propina amb la targeta", ha explicat.
Tot i que "és impossible que agradi a tothom", assegura que l'acollida ha estat "molt positiva", "molt més" del que esperàvem. "Portem des de l'agost, ho continuem fent i és una pràctica que ha arribat aquí a casa per quedar-se", ha detallat.
El responsable també ha insistit que la propina és la voluntarietat, i ningú està obligat a pagar-la, encara que aparegui al tiquet. "La propina sempre depèn de la satisfacció del client, i del que consideri que vol deixar", argumenta. Per aquest motiu, van apostar per les emoticones amb diverses cares, en funció de si al client li ha agradat més.
Locan també ha detallat que el 100% de les propines va als treballadors del restaurant, a través de màquina registradora. Segons ha explicat, queda registrat, entra al circuit legal i es paga aquest "import extraordinari" quan entra en nomina. "Crec que afavoreix a tothom", ha defensat.
Les associacions de consumidors no ho veuen amb bons ulls
El portaveu de Facua, Rubén Sánchez, no veuen amb bons ulls aquesta pràctica. Sánchez diu que el debat hauria de raure en si és lícit que el propietari d'un establiment d'hoteleria, un bar o un restaurant, proposi una propina al client d'un determinat percentatge. "No diu res a favor de l'empresari d'hostaleria", ha etzibat el responsable.
En aquest sentit, considera que, "d'alguna manera, està traslladant al consumidor la idea que el fet que el seu cambrer cobri bé, amb un salari decent, depèn del fet que el consumidor afegeixi una propina al que ja està pagant".
El responsable ha posat l'exemple que no deixem propina als caixers dels supermercats o als professors dels fills. "És una professió on hi ha un alt índex d'explotació", ha insistit, per molt que "vulguin inventar les patronals que els cambrers són superfeliços i és la professió més meravellosa del món". "Es dona propina perquè som conscients que el cambrer no guanya el que mereix", ha dit, reivindicant que la "responsabilitat" d'això és dels empresaris, i no dels consumidors.
"Els empresaris que es permeten demanar-me si vull donar una propina, m'agradaria que al tiquet posessin quan guanya el cambrer", ha demanat Sánchez. "Ja que estem per demanar, jo demano aquesta informació. Segur que no me la vol donar", ha lamentat.
Un hàbit poc estès
Això no obstant, Sánchez també ha destacat que alguns mitjans donen per fet que s'està generalitzant, el que no és cert: diu que només s'han trobat alguns pocs exemples. "S'han trobat uns quants casos, i punt", ha assegurat.
El portaveu de Facua també destaca que el fet de donar propina és una cosa que ha passat habitualment a Espanya. Passa especialment entre els clients que paguen amb efectiu: "Ha passat sempre", insisteix.