Enlaces accesibilidad
Port de Barcelona

Un nou supercreuer estén la polèmica pel canvi climàtic

Per
L'MSC Worl Europa, un dels bucs que desembarquen a Barcelona
L'MSC Worl Europa, un dels bucs que desembarquen a Barcelona

Per terra, per aire o per mar, milions de turistes arriben cada any a les costes catalanes per visitar els racons més especials i gaudir de la seva cultura, gastronomia i clima. També hi ha els que venen de passada a través de creuers, que tenen un itinerari amb parades a algunes ciutats de Catalunya, a més de conèixer altres capitals europees. De fet, la presència d'aquest tipus de transport a Espanya continua incrementant, amb un augment del 23% respecte al 2022.

Aquest mes d'abril comença la temporada alta de turisme marítim, amb l'arribada de vuitanta creuers a Barcelona, un d'ells de classe mundial: l'MSC World Europa. El supervaixell farà escala a Barcelona durant el seu viatge de set dies arran del mar Mediterrani. La seva arribada coincideix amb la polèmica sobre si cal reduir la xifra de creueristes, com demana l'Ajuntament pel seu impacte sobre el canvi climàtic i la sostenibilitat en plena sequera.

El nou vaixell ja surt de la capital catalana

El MSC World Europa és un dels creuers més grans del món, amb 47 metres d'amplada i capacitat per a més de 6.700 passatgers. Està impulsat per Gas Natural Licuat (GNL), una empresa que gestiona les baixes emissions i presumeix d'utilitzar el combustible fòssil més net que hi ha actualment. Per tant, es cataloga com un dels bucs d'eficiència energètica, ja que integra la tecnologia de pila de combustible i, en conseqüència, no perjudica de la mateixa manera el medi ambient.

Precisament, el president del Port de Barcelona, Lluís Salvador, ha defensat aquesta setmana la sostenibilitat de naus com aquesta. També el director de MSC Cruceros a Espanya, Fernando Pacheco, ha defensat en declaracions a TVE la necessitat d'un debat entre administracions i els veïns sobre l'impacte del sector.

L'itinerari que recorre el MSC World Europa té una durada de set dies i parteix a Barcelona en un viatge pel Mediterrani amb escales a Marsella (França), Gènova, Nàpols i Messina (Itàlia) i a La Valeta (Malta). El creuer és disponible des d'aquest mes d'abril i ofereix dates de sortida fins a l'octubre de 2024, incloent-hi les temporades d'hivern.

Turisme esperat

De cara a les previsions per aquest 2023, el director de l'Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA) a l'Estat, Alfredo Serrano, estima efectuar al voltant de 800 escales. També la navilleria MSC Cruceros preveu una temporada d'estiu alta, en itineraris operats per més de 20 vaixells que passaran per 140 destins i 40 països. Alguns dels ports més significatius són Barcelona, València, Alacant, Màlaga, Cadis o Tarragona.

Segons un estudi de la Universitat de Barcelona (UB) per encàrrec de la CLIA, el 4,1% dels turistes que visitaran Barcelona aquest any seran creueristes i deixaran a la ciutat el 13% de la recaptació de la taxa turística. En total, l'any 2019, els creueristes van aportar el 8,4% dels ingressos de l'impost turístic gestionat per l'Ajuntament, fins a uns 1,2 milions d'euros. En canvi, per a aquest any, l'estimació està prevista que s'enfili fins als 8 milions d'euros i l'any que ve fins als 9 milions.

Barcelona exigeix una reducció dels creuers

Aquests dies s'ha reforçat la polèmica sobre els macroprojectes a causa de la greu situació de sequera que estem vivint pel canvi climàtic. L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, considera que ens trobem en un moment "insostenible" i ha calculat que els 400.000 creueristes que arriben a la capital catalana en temporada alta, "no haurien de passar de 200.000". A més, ha acusat la Generalitat de Catalunya d'haver creat un Departament d'Acció Climàtica que segueix obrint la porta a les grans construccions i que no es preocupa sobre la manca d'aigua.

També, la tinent d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, ha reiterat la petició de crear un espai de debat per a estudiar mesures que desincentivin l'arribada de creuers a Barcelona, que "estan de pas" i no ajuden a la contribució de l'economia. D'altra banda, el director de CLIA, Alfredo Serrano, ha replicat aquestes declaracions indicant que el nombre de creuers ja està "limitat" després de l'acord amb l'Autoritat Portuària de Barcelona i l'Ajuntament de Barcelona per limitar de vuit a set el nombre de terminals.

Massificació a Tarragona

A banda del Port de Barcelona, que és el més concorregut del territori català, la consolidació dels creuers també està agafant pes a la província de Tarragona, en la qual es preveu una arribada de 55 vaixells i prop de cent mil visitants. Per aquest motiu, la plataforma Stop Creuers Catalunya lamenta aquest tipus de turisme que "contamina" i "massifica" barris com el del Serrallo o la Part Alta.

A més, denuncien que els creuers utilitzen banderes de "conveniència" de països amb menor cobertura de drets laborals o una legislació mediambiental "més laxa", com un que portava la bandera de les Bahames. Es tracta del Silver Moon del grup Royal Caribbean, un creuer petit de luxe amb capacitat per a uns sis-cents passatgers, que fa escala a Tarragona, i ha estat el primer a iniciar la temporada el passat 6 d'abril.

Entitats veïnals i ecologistes han convocat aquest dissabte l'última trobada de la Setmana Stop Creuers on es fan protestes contra els creuers amb motiu del cap de setmana, en el qual es preveu que arribin al Port de Barcelona més d'una quinzena de vaixells turístics.