Enlaces accesibilidad
Rodalies

Primer dia feiner sense incidències a l'R2 Sud després de 22 dies d'avaria

  • Adif dona per resolta l'avaria de fa 20 dies a Gavà i els trens recuperen la freqüència habitual
  • Segons la Cambra de Comerç, la incidència ha dificultat un milió de desplaçaments
  • La nit de divendres hi ha hagut afectacions i talls de circulació entre Rubí i Granollers, i entre Torredembarra i Tarragona

Per
L'R2 Sud recupera el servei habitual: el primer dia feiner, sense incidències

Primer dia laborable des que ha recuperat el funcionament de l'R2 Sud de Rodalies que va retornar al servei habitual aquest dissabte després de 19 dies d'afectacions per una avaria al quadre de senyals de l'estació de Gavà (Baix Llobregat).

Un tren de rodalies arriba a l'estació de Gavà

Un tren de rodalies arriba a l'estació de Gavà

Els usuaris desconfien del servei

Els usuaris han rebut el retorn a la normalitat amb alleujament, però desconfien que dilluns la línia funcioni correctament. De fet, els viatgers no obliden el calvari de les darreres setmanes caòtiques, amb menys trens, més esperes i un servei alternatiu de busos que no ajudava gaire perquè duplicava el temps de viatge.

Represa sense incidències a la R2 Sud | JUANFRA ÁLVAREZ

La freqüència ja es va recuperar el passat dissabte a quarts de vuit del matí, quan han començat a circular amb la freqüència habitual els trens entre Sant Vicenç de Calders i Barcelona. A partir d'ara, els caps de setmana els viatgers de l'entrada sud a Barcelona per Gavà disposaran de 4 trens de l'R2 sud i dos trens Regionals, per hora i sentit. Els dies feiners, les freqüències són de set trens de rodalia per sentit en hora punta i 4 en hora vall, a banda de dos trens Regionals per hora i sentit.

L'R2 Sud de Rodalies recupera el servei habitual

19 dies amb el servei alterat

La incidència de l'1 de maig, quan va incendiar-se un quadre de senyals a l'estació de Gavà, havia obligat durant aquests dies a restringir la circulació dels trens. Des d'aleshores només circulaven quatre combois per hora i sentit i s'havia hagut de reforçar el transport per carretera amb autobusos per donar alternatives als usuaris.

Les causes de la incidència no s'han aclarit encara. Adif va atribuir l'avaria inicialment a un llamp, però el Servei Meteorològic de Catalunya va certificar que el dia 1 de maig no es va registrar cap tempesta a la zona propera a l'avaria. No obstant això, l'ens gestor d'infraestructures ferroviàries va mantenir aquesta hipòtesi i va descartar que la incidència fos deguda a la manca d'inversions.

Informe de la Cambra i més problemes

Segons la Cambra de Comerç de Barcelona, l'avaria de la línia R2 sud ha afectat al voltant d'un milió de desplaçaments i ha suposat la pèrdua acumulada de 471.000 hores per als usuaris afectats per retards i modificacions en la freqüència dels combois. L'entitat assegura que aquest temps perdut equival a prop de 60.000 jornades laborals i atribueix el mal funcionament de la xarxa de Rodalies a la manca d'inversió. Renfe considera l'estudi de la Cambra "esbiaixat i intencionat" i insisteix que les incidències a la xarxa de Catalunya són normals.

La nit de divendres a dissabte hi va haver talls de circulació a les línies R8, R17 i RT2 en trams dels seus recorreguts per avaries o incidències tècniques, segons Protecció Civil. En el cas de la línia R8, el tall de circulació es va produir entre Rubí i Granollers, i la causa va ser una incidència tècnica que va comportar de retruc retards també a les línies R2 nord i R11. A les línies R17 i RT2 el tall de circulació va passar entre Tarragona i Torredembarra com a conseqüències d'una fallada de la catenària.