Lluís Salvadó: "No estem a l'escenari de més creuers"
- El president del Port de Barcelona planteja aprofitar la Copa Amèrica per millorar la connectivitat amb la ciutat
- Espera que el seu cas es resolgui "satisfactòriament", hi hagi el govern que hi hagi a Espanya: "L'acusació és molt feble"
El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, afirma que el Port no preveu un augment de creuers, tot i una possible arribada de Xavier Trias a l'alcaldia: "L'any 2018 es va signar un acord estratègic a deu anys que redueix de 18 a 7 terminals, allunyar-les del nucli de la ciutat i desplaçar-les al Moll adossat per allunyar les emissions de monòxid de nitrogen i de partícules".
Salvadó espera una millora de "l'entesa" del Port arran de l'entrada de Jordi Valls i de Damià Calvet com a nous regidors a Barcelona: "Volem ajudar a reduir les externalitats negatives com la congestió de certs espais de la ciutat".
Salvadó recorda que van constituir el Consell de Sostenibilitat dels Creuers per abordar de forma conjunta els problemes que generen els creuers com la massificació de la Rambla o la Sagrada Família i la contaminació, amb la proposta d'electrificar els molls: "Que els vaixells puguin aturar els motors els dies que són ancorats. Ara no es pot fer".
En una entrevista al 'Cafè d'idees' de La 2 i Ràdio 4, Salvadó defensa la llei del 2017 sobre el canvi climàtic, que comportava l'aplicació d'un impost d'un euro per tona en les emissions dels creuers i rebutja la proposta del projecte de llei del Govern que l'augmenta fins als 3,5 euros per tona: "El Port diu que el del 2017 és un bon acord, un tipus raonable. Si l'apugen un 350% provocarà deslocalitzacions a Marsella o València".
El president del Port creu que la Copa Amèrica ha de servir per obrir el Port Vell a la ciutat i que ja estan en converses amb diferents associacions de veïns per fer-ne un 'Port Obert': "El Port és un monstre 12 km de llarg, amb 40 000 persones treballant i la ciutat ens queda un pèl lluny".
Salvadó destaca l'oportunitat que suposarà la Copa Amèrica de Vela, el tercer esdeveniment esportiu més gran del món per una segona gran transformació, després del que van suposar els JJOO del 1992: "Fer un salt qualitatiu amb 120 milions d'euros d'inversió en obres que quedaran pel futur".
Fer del Port de Barcelona "el més innovador"
El president del Port de Barcelona vol aprofitar la "inèrcia" de la Copa Amèrica per millorar la connectivitat de la ciutat amb el Port: "La Via Laietana i la Rambla han d'acabar dins del Port Vell". En aquest sentit, recorda que la competició de vela se celebrarà d'agost a octubre 2024 i que l'impacte a la ciutat serà dosificat: "Hem creat la Fundació Port Innovation, no volem ser només el que més mercaderies mou, sinó el més innovador, desplegar el 5G, l'economia blava. És un ancoratge a la innovació".
Salvador critica el desconeixement del Port de l'anterior govern municipal
L'actual president del Port barceloní critica que el darrer govern de l'Ajuntament de Barcelona, liderat per Ada Colau, "no coneixia la realitat del Port de Barcelona": "És una obvietat que no és pejorativa".
Espera que la imputació del "Procés" acabi satisfactòriament: "se'ns jutja al TSJC"
Amb relació a la seva situació processal com a secretari d'Hisenda del Govern l'any 2017 i per la seva presumpta vinculació amb l'1-O, on li demanen 7 anys de presó i 32 d'inhabilitació, Salvadó espera que el seu cas es resolgui "satisfactòriament", hi hagi el govern que hi hagi a Espanya, perquè se'ls jutja al TSJC: "Donem per descomptat entrar a presó, les llargues inhabilitacions, però tenim una defensa ferma, argumentada, l'acusació és molt feble".
Salvadó lamenta que la "tortura psicològica" a què estan sotmesos perquè "les coses són eternes": "La sensació és que encara va per llarg. Arribarà quan arribarà".