La justícia europea tomba la limitació de les VTC, però dona llum verda a una doble autorització
- El tribunal obre la porta a poder exigir una autorització addicional
- Élite Taxi celebra la sentència i anuncia una mobilització per limitar les VTC fora de l'AMB
El Tribunal de Justícia de la Unió Europea ha tombat la normativa que limita actualment les VTC, com Uber o Cabify, a Barcelona perquè la considera arbitrària i contrària al dret europeu. Per tant, s'ha posicionat en contra d'una autorització de VTC per cada 30 taxis, tal com està establert actualment. En canvi, el tribunal ha obert la porta a exigir una doble autorització "si és necessari per a la bona gestió del transport".
El sector del taxi ha celebrat la sentència: "sabíem que l'1/30 cauria perquè no estava justificada per raons imperioses d'interès general", ha dit el portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez. Ara, la sentència apunta que es pot exigir una autorització prèvia si és "necessària per assolir els objectius de bona gestió del trànsit i de l'espai públic, així com la protecció del medi ambient".
Les VTC es podran limitar, però no com fins ara
La justícia europea considera que la normativa actual que restringeix les autoritzacions a les VTC suposa una restricció a la llibertat d'establiment perquè no es fa per motius d'interés general, sinó purament econòmics per afavorir el sector del taxi. El tribunal rebutja que protegir el taxi entri dins d'aquest interès general.
Així, el TSJU ha tombat la limitació actual, però ha obert la porta a poder exigir una autorització addicional amb criteris "objectius" i sense arbitrarietats. Els motius per poder establir la necessitat d'una autorització seria per garantir la bona gestió del trànsit i de l'espai públic, així com la protecció del medi ambient. De fet, el tribunal apunta que les VTC afavoreixen aquests objectius, perquè redueixen l'ús del vehicle privat.
La sentència arriba després que una empresa del grup Cabify impugnés el reglament davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. I, per saber si aquesta limitació als VTC topa amb el dret europeu, aquest tribunal va consultar al TJUE.
Nova mobilització dels taxis a la Gran Via
El sindicat del sector del taxi, Élite Taxi, ha celebrat la sentència del TJUE perquè creu que obre la porta a regular les VTC des d'un criteri diferent i que els dona la raó. "Sabíem que l'1/30 cauria perquè no estava justificada per raons imperioses d'interès general", ha dit el portaveu, Tito Álvarez. I ha dit que estan "contents" perquè dona la possibilitat d'una doble autorització.
D'altra banda, Álvarez ha dit que "falta l'última peça per acabar el puzle" i ha exigit al ministeri de Transports que "deixi clar" que "el servei públic del taxi és un servei econòmic d'interés general" i que apliqui la sentència europea a la llei d'ordenació dels transports terrestres. A més, ha anunciat una "gran" mobilització dimecres vinent per exigir que es limitin les VTC fora de l'àrea metropolitana de Barcelona. Tallaran la Gran Via, com ja venen fent en altres ocasions.
Per l'Ajuntament és "una bona notícia"
La segona tinenta d'alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, ha celebrat la sentència del TJUE, afirmant que és "una bona notícia" i que confirma que la feina feta per les administracions catalanes "va en la bona direcció". La titular d'Urbanisme i Mobilitat del consistori ha afirmat que el tribunal europeu ha obert la porta a què les ciutats puguin establir restriccions per protegir l'interès general de la ciutadania.
Precisament, l'Ajuntament ha preparat un informe que planteja que la restricció a les VTC s'ha de mantenir per evitar la contaminació, la congestió o el menor ús del transport públic.