Enlaces accesibilidad
Pactes en precampanya

La Generalitat i el govern central tanquen l'acord de la B-40 i altres infraestructures

  • L'acord també inclou 914 milions per destinar a infraestructures a Catalunya
  • La signatura estava prevista abans del 31 de març, però les desavinences dels últims mesos la van endarrerir

Per
La Moncloa i Generalitat donen llum verda a l'acord per allargar la ronda Nord

La Generalitat i la Moncloa han arribat a un acord sobre els projectes de la carretera B-40, que inclouen el perllongament entre Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès, i 914 milions d'euros per invertir en millores de diverses infraestructures viàries i ferroviàries a Catalunya. Després de mesos de negociacions, les dues administracions han aconseguit arribar a una entesa.

Queda per veure el futur d'aquests dos acords que se signaran a les portes de la campanya electoral. D'una banda, ara Territori ha de redactar el projecte de la B-40 i la Moncloa validar-lo. La pedra a la sabata és el traçat, que no apareix en el protocol que se signarà en els propers dies. La Generalitat continua apostant per només un carril d'anada i una altra de tornada mentre a Madrid són partidaris de dos i dos, perquè sigui una via d'alta capacitat.

ERC i PSC treuen pit després de l'acord de la B-40 | Laura Herrero

D'altra banda, els 900 milions d'euros per millorar infraestructures a Catalunya fruit d'un pacte d'ERC i PSOE pels Pressupostos Generals poden perillar si després del 23 de juliol Sánchez no continua a la Moncloa.

Satisfacció del PSC i ERC

El PSC ha celebrat que l'acord per la B-40 tiri endavant "per fi". Així ho ha expressat la portaveu del PSC, Èlia Tortolero, que ha assegurat que el partit està "molt satisfet" perquè l'acord "s'ha complert": "Arriba tard, però per fi ha arribat". Malgrat tot, els socialistes desconeixen si els tràmits corresponents arribaran abans o després de les eleccions del 23-J.

De la banda d'ERC, l'exconsellera de la Generalitat i candidata d'ERC a les eleccions espanyoles del 23 de juliol Teresa Jordà ha defensat que l'acord tancat amb el govern espanyol per al perllongament de la carretera B-40 al Vallès Occidental no tindrà "continuïtat més enllà" de Sabadell i Castellar del Vallès ni serà una "via d'alta capacitat".

La veu discordant dins d'ERC ha arribat de Sabadell, des d'on els republicans han mostrat el seu rebuig. El portaveu dels republicans a la capital vallesana, Gabriel Fernández ha advertit que "ho anomenin com ho anomenin, estem davant el Quart Cinturó", i s'ha mostrat partidari d'un model "sostenible i responsable que no trinxi el Vallès".

Una llarga negociació

Aquest pacte hauria d'haver arribat abans del 31 de març, data que reclamava el PSC i que van marcar amb ERC, a canvi d’aprovar pressupostos generals de l'Estat i que la consellera de Presidència, Laura Vilagrà, ja va avançar el passat 20 de juny que s'havia aconseguit.

No ha estat fins a l'arribada de la nova consellera Ester Capella després del canvi de consellers als governs que no s'ha pogut consensuar. El seu predecessor, Juli Fernàndez, era un històric opositor a aquesta infraestructura, que ja havia rebutjat com a alcalde de Sabadell. L'altre gran projecte és la Ronda Nord del Vallès o també coneguda com a B-40.

Es pagarà amb els Pressupostos Generals de l'Estat i no amb una partida de l'Estat com reclamava ERC. Sobre els detalls de la via, no s'allargarà fins a Granollers, com vol el PSC.

La previsió és que tant l'acord de la B-40 com la transferència se signin el mateix dia a inici d'aquesta setmana i abans que comenci la campanya electoral, tal com ha confirmat ERC.

914 milions d'euros per millores en infraestructures

El pacte inclou una partida per invertir en millores tant en infraestructures de carretera i de trens. D'aquesta manera, s'ha previst l'execució d'obres a les carreteres C-32 al Maresme, als accessos de l'AP-7 i l'AP-2 i a l'N-260, que recorre els Pirineus des de l'Aragó fins a l'Empordà, així com nous intercanviadors entre els serveis de Rodalies de Catalunya i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Sant Cugat del Vallès.

El traspàs acordat suma 914 milions, dels quals 384 seran per a la C-32, 250 per a l'AP-7 i l'AP-2, 260 per a l'N-260 i 20 per a l'intercanviador Rodalies-FGC.

El proper dijous, la Generalitat i el PSC s'han de reunir en la comissió encarregada del seguiment de l'acord de pressupostos.

Junts fa una contundent lectura de l'acord

"Electoralista i improcedent", així ha definit l'acord la candidata de Junts al Congrés dels Diputats i membre de l'executiva del partit, Míriam Nogueras, durant l'acte de presentació de la coalició de Junts amb Demòcrates i Moviment d'Esquerres de cara al 23J. Nogueras ha criticat que el Govern de la Generalitat i la Moncloa hagin tancat finalment l'acord per perllongar la B-40 just la mateixa setmana que comença la campanya electoral.

Foment considera que aportarà competitivitat

Qui si que celebra el pacte de la B-40 és Foment del Treball. A través de twitter, l'organització que lidera Josep Sánchez Llibre manté que és una infraestructura rellevant que aportarà competitivitat al Vallès.