'Cuando acecha la maldad' i 'Robot Dreams' triomfen a Sitges
- El cineasta argentí Demián Rugna s'endú el guardó al millor llargmetratge per la cinta "més salvatge" d'aquesta edició
- Kate Lyn Sheil per 'The Seeding' i Karim Leklou per 'Vincent debe morir' reben els premis a la millor interpretació
La pel·lícula argentina 'Cuando acecha la maldad', del director Demián Rugna, s'ha coronat com a millor pel·lícula de la Secció Oficial Fantàstic del 56 Sitges Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya en un palmarès molt repartit i que ha reconegut per primera vegada amb el seu principal guardó a un film llatinoamericà. Baloji ha guanyat el guardó al millor director per 'Omen', el premi especial del jurat ha estat ex-aequo per 'Stopmotion', de Robert Morgan, i 'Vermin: La plaga', de Sébastien Vanicek.
Kate Lyn Sheil ha guanyat el guardó a la millor interpretació femenina pel seu paper a 'The Seeding' i Karim Leklou, a la millor interpretació masculina per 'Vincent debe morir', mentre que 'Robot Dreams' de Pablo Berger, i participada per RTVE, ha estat reconeguda amb el premi del públic.
Palmarès repartit
'Cuando acecha la maldad', protagonitzada per Ezequiel Agustín Rodríguez i Demián Salomón, situa l'acció en un petit poble, dos germans descobreixen un home infectat per forces malignes, que està a punt de donar a llum a un dimoni. Desesperats per evitar l'entrada del mal al seu món aparentment pacífic, els germans descobriran que ja és massa tard i intentaran defensar-se.
El jurat, compost per Ana Torrent, Kim Newman, Jérôme Paillard, Alexandra Heller-Nicholas i David C.Fein, ha destacat la capacitat de crear un món especial a la pel·lícula dirigida pel cineasta argentí Demián Rugna. També ha concedit un premi especial 'ex aequo' al film britànic 'Stopmotion', de Robert Morgan, per la seva explotació creativa del costat fosc de la creativitat, i al francès 'Vermin: la plaga' per ser "una pel·lícula de monstres poderosa i política".
El realitzador Baloji ha estat premiat com a millor director per 'Omen', i en la categoria d'interpretacions els guardons han recaigut a Kate Lyn Sheil com a millor actriu per 'The Seeding', amb una menció especial per a Zafreen Zairizal pel seu paper a ' Tiger Stripes', i a Karim Leklou com a millor actor per 'Vincent debe morir'.
De la mateixa manera, el jurat ha reconegut 'Late Night with the Devil', dels germans Cairnes, amb el premi al millor guió; a 'La Morsure' amb el de la millor fotografia; a 'Club Zero' amb el de millor música, i a 'El regne animal' amb el de millors efectes visuals. S'han concedit dues mencions especials per part del jurat als films 'Riddle of Fire', perquè "va fer molt content" al jurat, i a 'Mosques', per mostrar el costat lleig de Buenos Aires.
Seccions populars
Els guardons del públic han recaigut a 'Robot Dreams', de Pablo Berger, a la Secció Oficial Fantàstic; a 'Us rebento' de Kike Narcea a la secció Midnight X-Treme, al Focus Àsia 'Força bruta: sense sortida', de Sang-yong Lee, i a la secció Panorama 'L'exorcisme d'Eastfield', de Nick Kozakis.
A la secció Noves Visions, el jurat ha premiat com a millor pel·lícula 'Moon Garden', de Ryan Stevens Harris, com a millor director David Kapac i Andrija Mardesic per 'The Uncle', i com a millor curtmetratge a 'The Old Young Crow', de Liam LoPinto. En aquesta secció s'han atorgat tres mencions especials a les produccions 'Humanist Vampire seek consenting suicidal Person' d'Ariane Louis-Size, 'Mimi - Prince of Darkness' de Brandon de Sica i 'Halfway Home' de Madarász Isti.
A la secció Anima't, el premi a millor llargmetratge ha estat per a 'Tony, Shelly i la llanterna màgica', de Filip Posivac, i el de millor curtmetratge per a 'Ghost of the Dark Path' de Fish Wang. El premi Méliès de plata a millor pel·lícula europea ha estat per a 'La Morsure' i al millor curtmetratge per a 'Cultes', i el premi Brigadoon Paul Naschy a millor curtmetratge ha estat per a 'Ellos', de Néstor López i Óscar Romero.
Els premis de la crítica han estat per a 'La teoria universal', de Tim Kröger, a la Secció Oficial Fantàstic, Stephen Castang com a director revelació per 'Vincent debe morir' i 'I'm not a robot' de Victoria Warmerdam com a millor curtmetratge.
Creixement del certamen
El director del Festival de Sitges, Àngel Sala, ha remarcat la gran varietat dins del cinema fantàstic que s'ha pogut veure en aquesta edició, i ha reiterat la necessitat de "més infraestructures", donada la dinàmica de creixement que està experimentant el certamen.
La directora de la fundació del festival, Mònica Garcia, ha subratllat que amb dades provisionals la recaptació ha crescut més d'un 13% i s'han venut més de 83.000 entrades, cosa que continua mantenint Sitges com "el bressol del cinema fantàstic".