Claus de l'acord d'investidura del PSOE i ERC: què implica el traspàs de Rodalies?
- L’acord no preveu el traspàs de totes les vies i les obres podries durar anys
- Els sindicats de Renfe en contra del traspàs
El pacte entre PSOE i ERC per a la investidura de Pedro Sánchez com a president del govern gira al voltant de diversos punts en matèria fiscal, econòmica i política. El document inclou des de la condonació del deute del Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) fins a l'aprovació d'una llei d'Amnistia, passant per la transferència de la gestió de Rodalies. Què implica l'acord?
Rodalies de Catalunya serà la nova empresa, participada per la Generalitat i el Ministeri, que operarà els serveis actuals de Renfe, és a dir és la que s'encarregarà dels trens. Les infraestructures d'Adif passaran a Ifercat, que ja gestiona les vies i estacions dels Ferrocarrils. Aquestes transferències no afectarà a totes les línies.
L’acord no preveu el traspàs de totes les vies
Primer de tot, tot i que s'hagi parlat de traspàs "integral", el director de Terminus. Centre d'Estudis del Transport, Joan Carles Salmeron, assegura que no es preveu el traspàs de totes les vies: "La Constitució diu que no es poden traspassar línies que travessen més d'una comunitat".
Segons el document pactat, la Generalitat assumirà la infraestructura ferroviària de les línies on només circulen trens a Catalunya, com la Puigcerdà (R3), i la del Maresme, l'R1 que és la que té més passatgers. La línia Sant Vicenç de Calders-Barcelona de l’R2 també està inclosa. De moment, no hi ha calendari.
Salmeron explica que els actuals documents tècnics de Rodalies ja són bons i "reconeixen la feina feta fins ara per la Generalitat en què "fa 2-3 anys hi va haver un canvi de cicle i s'han començat a fer inversions", però destaca que la xarxa actual ha viscut tres o quatre dècades "ha viscut una situació dantesca, que no s'han invertit diners" i equiparar-ho a les xarxes europees "és un error".
Salmeron: "La millora a Rodalies es pot notar en 3-4 anys"
A més, l'expert en transport ferroviari diu que han de passar uns 3 o 4 anys per "començar a notar" que la xarxa de Rodalies funciona millor, "si es compleixen els pactes" i es "mantenen els ritmes d'inversió": "Avancen molt més ràpides quan els ferrocarrils són gestionats des de les regions", diu després de l'acord pel traspàs de Rodalies, en una entrevista al Cafè d'idees amb Gemma Nierga.
Per tot plegat caldrà finançament. El pacte entre Esquerra i els socialistes inclou la transferència de més de 500 milions d'euros l'any vinent. El gruix és del dèficit tarifari, però també hi ha 130 milions per les millores fetes des del traspàs del 2010.
Els sindicats de Renfe, en contra del traspàs
El traspàs també genera dubtes als treballadors sobre els trasllats geogràfics, sobretot entre els maquinistes que venen d'altres punts d'Espanya. L'acord preveu un conveni per garantir la mobilitat laboral.
Un dels col·lectius de treballadors que ja s'ha pronunciat és el sindicat dels maquinistes ferroviaris SEMAF. El seu secretari general, Diego Martín, critica que el traspàs de Rodalies incompleix el que han acordat amb el govern: ""Agredeix directament els drets laborals dels treballadors".
“Proposarem una conflictivitat perquè és l'única eina que ens deixen“
Martín assegura que la manca de participació dels representants dels treballadors en les negociacions i per assabentar-se pels mitjans de l'acord, es veuen abocats a les mobilitzacions: "Proposarem una conflictivitat perquè és l'única eina que ens deixen".
Per això, els sindicats demanen més detalls i Foment del Treball celebra l'anunci.
Si bé els republicans faran aquest divendres una consulta telemàtica entre la seva militància per ratificar-lo, amb aquest document els socialistes es garanteixen els vots a favor de tots els diputats d'ERC al Congrés en una eventual investidura de Sánchez.