Enlaces accesibilidad
Barcelona

Els treballadors del Bicing comencen la vaga indefinida

Per
Estació del servei de Bicing a la ciutat de Barcelona | AJUNTAMENT DE BARCELONA
Estació del servei de Bicing a la ciutat de Barcelona | AJUNTAMENT DE BARCELONA

Els treballadors del servei de lloguer de bicicletes públiques de Barcelona, Bicing, han començat aquest dimarts una vaga indefinida i han fet una protesta a la plaça de Sant Jaume. CGT i CCOO han mantingut l'aturada després que donin per fracassades les dues mediacions al Departament de Treball per la millora de les condicions econòmiques i laborals de la plantilla, formada per uns 155 treballadors.

Primer dia de vaga indefinida del servei de Bicing amb afectacions al servei | Maite Boada

"La vaga té un seguiment massiu de prop del 90%, només amb menys seguiment a les oficines", ha afirmat el president del comitè d'empresa, Julio Moreno. Els sindicats reclamen un conveni per cinc anys que inclogui una pujada salarial generalitzada a la plantilla, d'acord amb l'increment del cost de la vida, la recuperació de l'antiguitat, una millor remuneració els caps de setmana i festius i la creació de plusos.

Els sindicats carreguen contra l'Ajuntament

En un comunicat, la CGT diu que aconsella els usuaris del Bicing que "utilitzin un altre mitjà de transport els dies de vaga, ja que les bicicletes disponibles poden ser insuficients i hi podria haver un alt nombre de vehicles no reparats". El sindicat carrega contra l'Ajuntament de Barcelona per "la manca de diàleg" i contra l'actual empresa concessionària del Bicing, Serveo, de la qual afirma que "guanya molts diners" a costa dels sous dels treballadors.

La plantilla té previst concentrar-se aquest dimecres davant les instal·lacions de l'empresa pública encarregada del servei, B:SM.

Ampliació de la flota

L'Ajuntament de Barcelona ha anunciat aquest dissabte que la flota del Bicing disposarà aviat de 1.000 bicicletes elèctriques més i 74 noves estacions a la xarxa, de manera que en total el servei comptarà amb 8.000 bicicletes (5.000 elèctriques) i 593 estacions. D'aquesta manera, es vol donar resposta a l'increment de demanda que està registrant, especialment en el cas de les bicicletes elèctriques, millorant la disponibilitat i l'experiència dels usuaris. De fet, la previsió és que a finals d'any i per primera vegada, la flota tingui més bicicletes elèctriques que no pas mecàniques.

Segons el consistori, la demanda de la bicicleta compartida a Barcelona tancarà el 2023 amb 147.000 abonats i que Barcelona és la ciutat europea amb la major densitat d'estacions de bicicleta compartida per quilòmetre quadrat i amb un nivell de rotació més alt d'aquest tipus de vehicles. El servei mou més de 60.000 persones diàries els dies feiners, amb pics de 66.000 usos, un 33% més de les 45.000 persones que utilitzaven el servei l'any 2019.

Des de la posada en marxa del nou Bicing, l'any 2019, el nombre d'abonats del servei ha crescut un 36%, de 108.000 persones a més de 147.000. El nombre d'usos anuals ha passat de 13 milions el 2019 a la previsió de prop de 18 a finals d'aquest any. El 70% dels viatges es fan en bicicleta elèctrica.

Pel que fa a les noves estacions, n'hi haurà 42 a les zones de major demanda, majoritàriament als districtes de l'Eixample i Sant Martí. 10 més seran per incrementar la connexió entre barris: Trinitat Nova (connexió amb Ciutat Meridiana), la Clota (amb el Carmel), el Carmel (amb Vallcarca, la Teixonera i el Coll). 14 seguiran expandint la xarxa a nous barris: la Marina del Prat Vermell, Can Caralleu, Montbau i Sant Genís dels Agudells. I 8 seran per apropar el Parc de Montjuïc a la ciutat.

La instal·lació de les estacions es farà de manera progressiva al llarg del 2024. Les 8 ubicades al Parc de Montjuïc seran les primeres que es posaran en servei. L'increment de bicicletes i la instal·lació de noves estacions compta amb un pressupost de 2,8 milions d'euros.