Què puja de preu amb l'arribada del 2024?
- La llum, el gas, l'aigua i els peatges pugen de preu, mentre que els bitllets de transport públic continuen bonificats
- Les pujades són inferiors a les de l'any passat i fins i tot hi ha productes, com la benzina, que són més econòmics
L'arribada d'un nou any acostuma a portar sota el braç una actualització de la majoria de preus i tarifes dels serveis públics. Habitualment aquesta actualització sol ser a l'alça i aquest 2024 no serà una excepció. Ara bé, no tot són males notícies perquè enguany hi ha certs factors que contribuiran a apaivagar els augments de preu que entren en vigor l'u de gener.
En primer lloc, el manteniment del gruix de les mesures contra la inflació aprovades pel Govern espanyol en forma de rebaixes i bonificacions permetran amortiguar en bona part la pujada de les tarifes. També cal tenir en compte que després d'un any 2022 amb l'IPC desbocat, durant aquest 2023 els preus, en general, s'han moderat.
Això, sumat als increments salarials pactats en conveni (del voltant del 4% de mitjana) i al fet que les pensions es revaloritzaran un mínim del 3,8%, farà que treballadors i pensionistes consolidin durant el 2024 el progressiu guany de poder adquisitiu que s'ha començat a manifestar en el segon trimestre de 2023.
Serveis bàsics més cars
Tot i que el pitjor de la crisi energètica provocada per la guerra a Ucraïna i que va disparar el preu del gas i, de retruc, de l'electricitat ja ha passat, estrenarem el 2024 amb un increment de les tarifes regulades.
D'entrada, la retirada a partir de l'u de gener de part de la bonificació de l'IVA de l'electricitat que s'ha vingut aplicant l'últim any i mig incrementarà el preu a pagar a la factura elèctrica. Consultores especialitzades en el mercat elèctric calculen que la pujada de l'IVA del 5 al 10% farà que una llar que consumeix uns 190 kw/h mensuals passi a pagar uns 2 euros més, és a dir, uns 25 euros a l'any.
També cal tenir en compte que el 2024 entra en vigor la nova fórmula de càlcul de la tarifa regulada de la llum, l'anomenat Preu Voluntari per al Petit Consumidor (PVPC), i a la qual estan acollits uns 8,5 milions de consumidors. El canvi més important és que si fins al moment el preu final estava totalment indexat al mercat majorista diari, cosa que provocava canvis molt bruscos a l'alça i a la baixa, la nova fórmula incorpora parcialment senyals de preu a llarg termini, de manera que la tarifa serà més estable.
El canvi de metodologia en el càlcul serà automàtic, o sigui que els consumidors no han de fer res, i les companyies elèctriques aplicaran la nova fórmula a les factures que emetin a partir de l'1 de gener.
L'increment de preu es notarà més a la factura del gas. En aquest cas, l'anomenada tarifa d'últim recurs (TUR) individual, la del mercat regulat i que el Govern fixa trimestralment, pujarà entre un 11,35% i el 13,31% amb comparació als preus en vigor des de l'anterior revisió de l'1 d'octubre passat. Ja se sap que el preu tornarà a pujar el mes de març, quan el Govern retirarà la bonificació de l'IVA de la factura del gas i els consumidors deixaran de pagar el 10% actual i passaran a pagar el 21%. El preu màxim de la bombona de butà continua fixat en 19,55 euros però el preu real està molt per sota (15,14 euros) donat l'abaratiment de la matèria primera en els últims mesos.
Pel que fa a l'aigua, a partir d’aquest dilluns entra en vigor l’increment del 33,7% de la tarifa mitjana, que passarà de 0,74 a 0,99 euros per metre cúbic. L’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) calcula que l’encariment tindrà un impacte d’un euro per persona, malgrat que l’import definitiu pot variar en funció de cada municipi.
D'altra banda, a finals de febrer es començarà a aplicar la pujada d'uns 2,5 euros de mitjana al mes a l'àrea de Barcelona (5 euros si tenim en compte que la factura sol ser bimestral). L'augment es justifica, segons l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), per la sequera i l'increment acumulat dels preus de l'energia els últims anys.
Són dos factors que estan relacionats perquè el fet que la falta d'aigua hagi obligat a incrementar l'ús de les plantes dessalinitzadores ha provocat que la factura elèctrica de les empreses subministradores s'hagi disparat donat que per produir aigua potable és necessari consumir energia.
Dues de les principals operadores de telefonia, com Movistar i Vodafone, ja han anunciat un increment de tarifes coincidint amb l'arribada del nou any. La companyia espanyola aplicarà a partir del 15 de gener una pujada mitjana d'un 3,1% als seus serveis, ja siguin tarifes individuals o combinades, mentre que l'operadora britànica augmentarà més d'un 4% els preus durant el primer trimestre de l'any.
Una altra de les actualitzacions de tarifes habituals amb el canvi d'any és la dels serveis postals. Segons ha anunciat l'empresa pública Correus, el segell per enviar una carta o targeta postal de fins a 20 grams de pes a qualsevol punt del territori espanyol costarà a partir d'ara 0,82 euros, és a dir, un 5,1% més. Fer-ho a l'estranger costarà, en funció de la destinació, entre 1,70 i 2,1 euros. El preu de l'enviament d'un burofax no varia, mentre que la paqueteria en general s'encareix al voltant d'un 2%.
Mobilitat amb preus bonificats
La decisió del Govern espanyol de prorrogar les bonificacions al transport públic ferroviari (gratuïtat de Rodalies i 30% mínim a la xarxa integrada de metro, autobús i tramvia) així com al col·lectiu per carretera, és una de les millors notícies que podien rebre els usuaris amb l'arribada del nou any.
El 19 de desembre l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va aprovar una pujada general del 6,75% a les tarifes del transport públic per fer front a l’augment de costos, i va mostrar el seu compromís de mantenir el 20% de descompte als títols per a viatgers freqüents (T-usual i T-jove). Aquesta rebaixa s'afegeix al 30% bonificat per l'Estat, de manera que seguiran costant la meitat. Els nous preus seran vigents a partir del 15 de gener i els títols comprats abans d'aquesta data seran vàlids fins al 30 d'abril.
Les tarifes de les Autoritats Territorials de la Mobilitat (ATM) de Girona, Lleida i Camp de Tarragona s'apujaran un 3%, cosa que suposa un increment d'entre 15 i 50 cèntims en les T-10 en funció de la zona geogràfica. A Girona, el preu per una T-10 és la que creixerà més, ja que per una zona passarà de costar 5,5 euros a valdre'n 6. En el cas de la T-10/30, el cost serà de 5 euros i la 50/30 (per fer 50 viatges en un mes) valdrà 17,5 euros. La T-MES costarà 25 euros comptant la bonificació de la meitat del preu original.
A Tarragona, la T-10 serà només 15 cèntims més cara que aquest 2023 i passarà dels 6,15 euros als 6,3. La targeta per fer 10 viatges en un mes costarà 5,15 euros, també 15 cèntims més cara que aquest any, i la T-50/30 valdrà 17,1€. Per altra banda, la T-MES passa de costar 23,3 a 24 euros.
La targeta per fer 10 viatges en una mateixa zona de Lleida també serà 15 cèntims més cara el 2024 amb comparació amb el 2023, però segueix sent la més barata de Catalunya, amb només 5,15 euros ja aplicades les bonificacions del 50% del cost. La T-10/30 valdrà 10 cèntims més (4,10) i la T-50/30 costarà mig euro més, arribant als 15,75 euros. Per últim, la T-MES costarà 20,7 euros i serà 60 cèntims més cara que aquest 2023.
Les tarifes dels taxis de l'àrea metropolitana de Barcelona creixen al voltant del 3%. En concret, de dilluns a divendres durant el dia agafar un taxi costarà a partir d'ara 1,27 euros el quilòmetre, 4 cèntims més. A les nits, dissabtes i festius la tarifa serà 5 cèntims més cara, és a dir que costarà 1,56 euros el quilòmetre.
També abaixar la bandera s'apujarà 5 cèntims, fins als 2,60 euros, i el preu per hora d'espera augmentarà poc més d'un euro, fins als 25,60 euros. Els suplements es mantenen però destaca l'encariment del 15,4% de la tarifa que fan servir els creueristes per anar del moll Adossat del Port de Barcelona a l'aeroport del Prat. Si fins ara costava 39 euros, s'enfilarà fins als 45 euros. L'AMB justifica l'augment pel fet que la tarifa estava congelada des del 2015.
Pel que fa al transport privat, circular per les 4 vies de peatge que depenen de la Generalitat serà l'u de gener de 2024 al voltant del 3% més car. La pujada més important és la del peatge de la C-16 al tram entre Sant Cugat, Terrassa i Manresa, que augmenta un 3,5%. Al Túnel del Cadí, al de Vallvidrera i la C-32 a l'eix Castelldefels-Sitges-El Vendrell l'increment de les tarifes és del 3,33%.
Això vol dir, per exemple, que un turisme que creui el Túnel del Cadí passarà a pagar 13,92 euros, 44 cèntims més que fins ara. Passar pels túnels de Vallvidrera costarà 14 cèntims més a la franja horària de menys trànsit, fins als 4,48 euros, i 16 cèntims addicionals a l'hora punta, fins als 5,04 euros.
L'altra cara de la moneda és que a partir de l'u de gener també entra en vigor l'ampliació dels descomptes que aplica la Generalitat a la C-16 i la C-32. A la C-16, s'avançarà l'hora punta del matí a les 6:30h en els descomptes de dies no festius, que s'apliquen a les barreres de Sant Vicenç de Castellet en ambdós sentits. A la C-32, s'incrementa fins al 75% el descompte per mobilitat obligada en el tram entre Sitges i el Vendrell amb l'objectiu de fer "més atractiva" l'autopista i alleugerir de trànsit la C-31 (actualment la bonificació és del 70%).
Una altra bona notícia pels conductors és la moderació del preu del petroli als mercats internacionals i, en conseqüència, del preu dels combustibles. El preu mitjà de la benzina ha acomiadat el 2023 marcant un nou mínim anual després de sumar un altre descens, el tretzè consecutiu, i acumular un abaratiment de gairebé el 15% des de finals de setembre.
En concret, segons dades del Butlletí Petroler de la Unió Europea el preu mitjà del litre de gasolina se situa al voltant dels 1,53 euros pel litre. És un preu que no era tan baix des de finals de l'any passat, que aleshores es va assolir gràcies a la bonificació del Govern d'almenys 20 cèntims per litre per als carburants.
Amb aquesta espiral baixista, el preu del litre de gasolina es manté per sota dels nivells en què estava abans de l'esclat de la invasió russa d'Ucraïna. En canvi, el dièsel encara està més car, tot i que encadena 12 setmanes consecutives de descensos. El litre costa ara al voltant d'1,49 euros, un nivell que no es veia des del mes de juliol passat.
Un respir per als hipotecats
Els que també encetaran l'any amb una perspectiva futura més optimista són la majoria de persones que disposen d'un préstec hipotecari a tipus variable. L'Euríbor, el principal índex de referència del mercat hipotecari a Espanya, ha registrat aquest desembre la caiguda mensual més important des del febrer del 2009 (del 4,02% fins al 3,68%). D'aquesta manera, l'indicador tanca l'any amb el valor més baix des del mes de març.
Les persones que revisin semestralment la hipoteca haurien de començar a notar ja un descens de les quotes que paguen, i les que la revisen de forma anual continuaran encara notant un increment, però molt més moderat que en l'últim any i mig. Després de marcar màxims a l'octubre (4,16%), la tendència és clara a la baixa.
El més important és que tot apunta que els màxims de l'Euríbor ja han quedat enrere i amb l'esperat relaxament de la política monetària durant el 2024 els tipus d'interès, i per tant l'Euríbor, continuaran a la baixa.
Congelació de tarifes a Barcelona ciutat
L'Ajuntament de Barcelona ha decidit mantenir en general els preus públics i privats per a l'any 2024 o bé aplicar un increment semblant al de l'IPC, tret d'algunes excepcions motivades per l'increment dels costos energètics. D'aquesta manera, el cost actualitzat dels serveis municipals i de l'accés a alguns equipaments de la capital catalana són a partir d'ara:
- Zoo de Barcelona: 21,40 euros per adult, gratuït pels menors de 3 anys i 12,95 euros pels infants d’entre 3 i 12 anys). L'abonament ZooClub familiar continua sent de 118,05 euros anuals.
- Park Güell: 10 euros per l'entrada general, amb entrada gratuïta per als menors de fins a 6 anys. Els veïns dels barris d’influència del parc també tenen accés gratuït, així com totes aquelles persones inscrites al registre Gaudir Més.
- Endolla Barcelona: el servei de càrrega elèctrica de vehicles disponible a la xarxa de punts de recarrega que gestiona BSM, aplica els mateixos preus, malgrat l’augment del preu de l’electricitat.
- Bicing: el servei públic de bicicletes compartides manté les tarifes que es van implementar amb el desplegament del nou model. En la modalitat de tarifa plana, de 50 euros anuals, la primera mitja hora de les bicis mecàniques és gratuïta. En el cas de les bicis elèctriques, els primers 30 minuts costen 35 cèntims. En el cas de la tarifa d’ús, de 35 euros anuals, els primers 30 minuts costen 35 cèntims si és una bici mecànica i 55 cèntims si és elèctrica. A partir de la primera mitja hora, el cost és el mateix per a les dues tarifes: 70 cèntims cada 30 minuts fins a les 2 hores per les bicis mecàniques i 90 cèntims per les elèctriques. En tots els tipus de bici i de tarifa es paguen 5 euros l’hora quan se superen les dues hores d’ús.
- Cementiris de Barcelona SA: el preu del servei de cremació passa de 329,16 euros a 399,16 més IVA. El consistori justifica l'increment per la necessitat d'absorbir l’augment del cost de l’energia produït d’ençà l’any 2022 (+170% de l'electricitat i +240% del gas), juntament amb els costos salarials d’aquests anys i els derivats d’altres elements presents en el procés de cremació.