La matriculació de vehicles a Catalunya supera les 118.000 en 2023
- Augmenta la venda de cotxes electrificats, però la quota de mercat d'aquest tipus de vehicles continua a la baixa
- A Espanya les vendes de cotxes nous s'enfilen fins a gairebé 950.000 unitats
Les matriculacions de turismes han augmentat un 16,7% aquest 2023 a Catalunya en comparació amb l'any anterior, el que suposen més de 118.000 nous vehicles venuts.
Són dades de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac), que valora la xifra de manera positiva davant el context econòmic actual, però espera un major increment en 2024 i un impuls del vehicle electrificat.
Cotxes elèctrics i híbrids
Les matriculacions de turismes electrificats (100% elèctrics i híbrids endollables) a Catalunya han estat de gairebé 18.000, un 37% més respecte a l'any anterior, quan es van fer prop de 13.000. En l'àmbit estatal, ha estat del 47,2%, fins a aconseguir més de 115.000 unitats, la qual cosa representen el 12% del total de matriculacions de turismes de l'any.
El creixement, segons la patronal, és notable, però per complir les fites exigides de reducció anual d'emissions caldria vendre en total 190.000 vehicles d'aquest tipus cada any. També alerta que la quota de mercat d'aquests vehicles està lluny del ritme europeu, que té una quota mitjana per sobre del 20% i amb països destacats com Portugal (31%) o Alemanya (24%).
Més moviment durant el darrer mes
Pel que fa tan sols al mes de desembre, les matriculacions de turismes a Catalunya s'han enfilat fins a les 10.700, un 19,3% més que fa un any; mentre que al conjunt de l'Estat han estat de 81.700, un 10,64% més.
En resum, de les 950.000 vendes del 2023, fins a 420.000 han estat a particulars, 390.000 a empreses i 99.000 a companyies de lloguer de cotxes. Aquest últim s'ha disparat fins al 37,5%, el que suposa més de 7.000 unitats.
Marques més venudes
- Toyota (79.883)
- Kia (66.245)
- Volkswagen (63.871)
- Hyundai (58.874)
- Seat (58.686)
- Renault (56.176)
Motocicletes i furgonetes
Les matriculacions de ciclomotors elèctrics tanquen l'any amb un descens del 8,9%, mentre que les motocicletes ho van fer amb una caiguda del 16,5%, al voltant de 4.000 i 8.000 unitats respectivament.
L'Associació Nacional de Venedors de Vehicles (Ganvam) i l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac) consideren que el descens del mercat de les dues rodes es deu al fet que les ajudes no són eficaces per quantia.
Les dades mostren també que les matriculacions de furgonetes elèctriques continuen amb la seva tendència a l'alça i acaben l'any amb una pujada del 75,5%, fins a les més de 6.000 unitats.