Darrera jornada de vaga del personal de terra d'Iberia marcada pels problemes amb les maletes
- Ha suposat una cancel·lació de 444 vols de les aerolínies i ha afectat a més de 45.600 passatgers
- Segons el sindicat UGT, fins a 3.000 maletes s'han quedat a terra
Aquest dilluns ha estat l'últim dia de vaga del personal de terra d'Ibèria després de quatre jornades marcades pels problemes amb centenars de maletes. La companyia ha admés que la problemàtica ha anat en augment en les últimes hores, especialment a l'aeroport de Barcelona. La vaga ha afectat poc durant el cap de setmana a les cancel·lacions de vols, tot i que divendres se'n van anul·lar 444.
Tot i la baixa afectació a la cancel·lació de vols durant el cap de setmana, la tercera jornada sí que ha suposat retards en algunes operacions. Tot i això, Iberia s'ha defensat dient que l'activitat s'ha desenvolupat amb "normalitat" i que la puntualitat s'ha situat en el 82%. Segons el sindicat UGT, fins a 3.000 maletes s'han quedat a terra aquests dies.
Just aquest dilluns UGT i CCOO han anunciat que aquest dimarts es reuniran amb la companyia aèria a partir de la una del migdia a la seu de l'empresa. Les dues entitats celebren el seguiment que han tingut les aturades entre la plantilla, un seguiment "digne d'elogi". Lamenten que "tot i la incidència" Iberia hagi "mantingut la postura" i esperen que "ara sí" la direcció vulgui "assolir acords".
La vaga complica l'operació tornada
La jornada d'aquest diumenge, tercer dia de vaga, ha tingut un seguiment del 20,2% i això ha complicat l'operació tornada. Un dia en què moltes persones tornen a casa després de les vacances de Nadal i que han tingut problemes a l'hora de recollir els equipatges als aeroports perquè les seves maletes encara no havien arribat. Iberia havia programat 539 vols i n'ha operat uns 399.
La vaga va començar divendres amb un 14,6% de seguiment i va suposar la cancel·lació de 444 vols d'Iberia, Iberia Express i Air Nostrum. La companyia va assegurar que havia recol·locat més del 80% dels viatgers afectats, uns 45.000 en total, i que havia retornat l'import del bitllet a més del 10%. El dissabte no va registrar gairebé complicacions amb un seguiment del 16,%, segons l'aerolínia.
Per què protesten?
El personal de terra d'Iberia, que s'ocupen de gestionar l'equipatge dels viatgers, protesten contra la decisió de l'aerolínia a no optar per l'autohandling en aquells aeroports on no ha renovat la llicència per prestar aquest servei, com és el cas de Barcelona i la resta d'aeroports importants de la xarxa d'Aena, excepte el de Barajas. Afirmen que no volen ser traspassats a altres empreses.
L'empresa, però, afirma que no es pot quedar amb part d'aquesta plantilla per seguir donant servei només a les aerolínies del seu grup. Segons el director corporatiu d'Iberia, Juan Cierco, la vaga és "inexplicable", ja que tots els llocs de treball, així com les condicions salarials, extrasalarials i beneficis socials estan garantits "de per vida" pel V Conveni del Sector.
Defineixen a l'aturada com "irresponsable", ja que causa un perjudici "a milers de persones" a les quals els ha alterat el viatge de les festes de Nadal. Des del sindicat USO han amenaçat amb noves vagues del personal de terra per la postura "immobilista" de la companyia aèria.
Col·lapse de maletes
De totes maneres, Iberia confessa que hi ha hagut alguna incidència puntual en la càrrega de maletes. José Antonio Ramírez, portaveu de la UGT, explica que hi ha vols que surten sense les maletes i que es queden a Barcelona perquè "no tenen temps". Aquestes es regularitzaran l'abans possible perquè arribin a la seva destinació. Els passatgers que viatgen no podran recollir el seu equipatge fins més tard.
Concentració de treballadors
150 treballadors del handling d'Iberia han fet una concentració a la Terminal 1 de l'aeroport de Barcelona en el primer dels quatre dies de vaga. L'aturada s'ha mantingut després de no arribar a un acord en l'última reunió entre sindicats i l'empresa. UGT de Catalunya i C.C.O.O. de Catalunya han convocat la protesta per "la falta de voluntat negociadora" de la companyia.
Els treballadors s'han concentrat amb armilles i banderes dels sindicats i han cridat lemes contra l'empresa com "dimissió direcció".
La vaga del handling no només afecta les aerolínies d'Iberia, sinó que també té conseqüències a les més de 90 companyies aèries que Iberia Airport Services até. S'han vist obligades a cancel·lar i modificar vols. L'empresa agraeix la comprensió i la paciència a tots els seus clients, tan passatgers com aerolínies a les quals presta servei, i demana disculpes per les molèsties que està causant la vaga convocada pels sindicats.