Enlaces accesibilidad
Mite o veritat?

'Blue Monday': una estratègia de màrqueting que continua seduint consumidors

  • El psicòleg Cliff Arnall va determinar quan seria el dia més trist de l'any a través d'una fórmula matemàtica
  • És impossible predir o calcular quan serà el dia més trist de l'any. 

Per
Blue Monday, el dia més trist de l'any

Ja fa uns dies que hem deixat les festes de Nadal enrere i tornem a la rutina. El pròxim dilluns dia 15 de gener es considera el 'Blue Monday', és a dir el "dilluns trist". Aquest terme es va popularitzar a principis dels anys 2000, per posar nom al qual es considera el dia més trist de tot l'any. Des de fa més de dues dècades, el concepte ha anat agafant força fins a convertir-se en un altre mite de la societat actual. Es creu que és el dia més trist de l'any perquè s'uneixen diversos factors que fan que baixin els ànims: la tornada a la rutina laboral, el fred i les tardes fosques i les despeses en les rebaixes de Nadal.

Origen del 'Blue Monday'

El concepte 'Blue Monday' va sorgir del psicòleg Cliff Arnall, que aparentment, va determinar quan seria el dia més trist de l'any a través d'una fórmula matemàtica que tenia en compte diferents factors com el clima, els deutes adquirits durant les festes, la tornada a la rutina, la fi de les festes de Nadal o la pèrdua de motivació pel que fa als propòsits plantejats per l'any nou. Però no va ser fins a 2005 que l'agència de publicitat Porter Novelli va crear una campanya de publicitat de l'aerolínia Sky Travel, que va popularitzar el concepte. Es va triar la paraula "blue", "blau" en anglès, perquè els angloparlants també l'utilitzen per dir que estan tristos.

L'aerolínia va publicar una nota de premsa en què destacava la teoria del psicòleg i afirmava que la solució a la tristesa era planificar un viatge amb els seus serveis. L'estratègia de màrqueting va ser un gran èxit: no només va fer augmentar les vendes dels viatges, sinó que va aconseguir enviar un missatge a la societat que roman fins avui, encara que se sàpiga que no hi ha cap investigació que recolzi la teoria.

La teoria, un mite

És impossible predir o calcular quan serà el dia més trist de l'any. La universitat de Cardiff, a la qual suposadament estava vinculat Arnall, va emetre un comunicat per deslligar-se tant d'ell, com de la suposada fórmula. Psicòlegs i científics d'arreu del món van donar la seva opinió i van matisar que és impossible que el dia més trist de l'any sigui el mateix per a tothom. Sí que es podria intentar preveure l'època més trista de l'any en la que la gent pot estar més susceptible a la tristesa.

En l'àmbit del màrqueting i les vendes, és una estratègia que funciona molt bé. Als consumidors sembla que no els importa la pseudociència darrera de la idea quan porta bones ofertes. Segons un estudi realitzat per l'empresa de màrqueting Neuromation, el 'Blue Monday' genera un augment del 10% en les vendes de productes de servei relacionats amb el benestar i la felicitat. Les empreses que més es beneficien d'això són les agències de viatges, que promocionen la idea de recuperar les vacances i la felicitat en aquestes després de retornar a la rutina. Altres són les empreses de cosmètica.