Baixen els morts en accidents de trànsit, però empitjora la sinistralitat dels motoristes
- El 2023 hi va haver 150 víctimes mortals, un 14% menys que abans de la pandèmia
El nombre de víctimes mortals en accidents de trànsit s'ha reduït un 6% durant l'any passat amb un total de 150 morts. Això suposa un 14% menys que abans de la pandèmia. Tot i que la xifra és positiva pel que fa al retall de la mortalitat, encara resta lluny del 50% que s'ha marcat pel 2030.
El director de l'entitat, Ramon Lamiel, ha explicat aquest dilluns que l'únic col·lectiu que empitjora la sinistralitat a la xarxa interurbana és el de motoristes, dels quals els accidents han augmentat un 11%.
Els més vulnerables: motoristes, vianants i ciclistes
En total, l'any passat es van produir 134 accidents on hi va haver alguna víctima mortal. Els col·lectius vulnerables, és a dir, motoristes, vianants i ciclistes, sumen gairebé la meitat (46%) de víctimes mortals a les carreteres catalanes. En concret, aquest 2023, han mort 52 motoristes, 13 vianants i 4 ciclistes.
De fet, els motoristes són el col·lectiu que ha experimentat una major pujada en víctimes mortals passant de 46 el 2022 a 52 el 2023. En aquest sentit, Lamiel s’ha mostrat preocupat davant l’augment de morts de motoristes: “No podem estar satisfets amb el tema de les motos, és l’any amb més víctimes mortals des del 2019”, ha dit.
L'objectiu de l'STC ara és treballar a millorar les infraestructures per reduir la mortalitat més d'un 20% el 2026. Durant el primer trimestre del 2024 s’aprovarà el nou Pla de Seguretat Viària de Catalunya 2024-2026. El programa impulsarà quatre grans línies estratègiques d’actuació: infraestructures de gestió de trànsit; una nova estratègia comunicativa i informativa; formació continuada al llarg de la vida dels conductors, i una nova estratègia de control de la sinistralitat.
El punt negre, l'AP-7
L'autopista AP-7 continua sent la via que concentra més accidents, tot i que el comportament es "normalitza" després de l'alliberament de peatges. La carretera va acumular l'any passat 15 morts, el mateix nombre que el 2019. Però una xifra més baixa que l'any anterior, quan n'hi va haver 24.
La resta de vies amb més sinistralitat són l'A-2 (8 morts), N-II (7 morts), N-340 (6 morts) i C-32, C-37 i C-55 (5 morts cadascuna).