Enlaces accesibilidad

Disminueix la sinistralitat a Barcelona, però creix el nombre de ferits greus

  • 20 persones han perdut la vida en accidents de trànsit el 2023, 9 de les quals eren conductors de motocicletes i ciclomotors
  • La implicació de patinets elèctrics ha augmentat, però amb una baixada de les víctimes mortals

Per
Es disparen els ferits greus a Barcelona

Durant l'any 2023 s'han produït gairebé 7.000 sinistres de trànsit a la ciutat de Barcelona, el que suposa una disminució del 4,79% respecte a l'any 2022. Les causes principals són les distraccions, no respectar la distància de seguretat i el consum d'alcohol. Destaquen com a punts negres el Carrer Aragó i l'avinguda Diagonal.

D'altra banda, creix el nombre de ferits greus en més d'un 30%, principalment, a causa del canvi en el procediment de sinistres de trànsit, que millora el seguiment. En total s'han produït un total de 216 accidents greus, dels quals han resultat ferits 225 persones lesionades de gravetat. D'aquests, 20 persones van perdre la vida en accidents, 9 de les quals eren conductors de motocicletes i ciclomotors.

Els vehicles de dues rodes, els més accidentats

El nombre de ferits greus de conductors i passatgers de vehicles de dues rodes a motor, ciclistes, vehicles de mobilitat personal (VMP) i vianants registren el 92% dels ferits greus.

En concret, el col·lectiu amb l'índex més alt de mortalitat ha estat els vianants (9) que representen el 45% de les persones mortes, però ha anat seguit dels motoristes (8), amb el 40%, després els conductors de vehicles de mobilitat personal (2) el 10% i el conductor d'un turisme el 5%.

Més ferits greus en conductors de VMP

La implicació dels VMP en els sinistres vials ha disminuït a un 10,80% respecte a l'any 2022, però ha augmentat en ferits greus, 11 conductors de patinet elèctric s'han accidentat, sis més que l'any anterior. La dada es contraposa amb la baixada de denúncies a Barcelona d'aquests vehicles, any en què s'han interposat poques més de 16.000.

Les denúncies han estat generalment per circular a zones prohibides com la vorera, saltar-se semàforsanar més d'una persona i conduir amb auriculars, una diferència notable amb l'any anterior, quan la Guàrdia Urbana va multar gairebé 22.000.

Tipus d'accidents freqüents

La principal classe de sinistre l'any 2023 ha estat per encalç, el que està relacionat estretament per la manca d'atenció a la conducció, no respectar les distàncies de seguretat que permet detenir el vehicle amb seguretat i per conduir amb velocitat inadequada o superior per la via que circula el vehicle.

La col·lisió lateral ocupa el segon lloc. Aquests impactes guarden relació amb els canvis de carrils i de direcció. I, l'altra classe, és la col·lisió fronto-lateral, on tenen a veure els factors humans de no respectar la preferència de pas a les cruïlles (semàfors, stops, cediu el pas o la dreta, etc.). D'altra banda, els atropellaments a vianants acostumen a ser per no respectar el pas de vianants o creuar la calçada per on no toca. També són freqüents les caigudes dels vehicles de dues rodes.