Enlaces accesibilidad

Tothom al teatre: 'Cap Butaca Buida' vol omplir les sales de tot Catalunya

  • Pretén convertir l'esdeveniment en la primera gran Diada del Teatre a Catalunya
  • La iniciativa compta amb 60.457 butaques disponibles en 145 teatres catalans

Per
'Cap Butaca Buida' té com a objectiu omplir totes les sales de teatre el 16 de març | Cap Butaca Buida
'Cap Butaca Buida' té com a objectiu omplir totes les sales de teatre el 16 de març | Cap Butaca Buida Cap Butaca Buida

Aquest dissabte 16 de març es proposa un repte a tota Catalunya: omplir totes les sales de teatre per homenatjar com mai les arts dramàtiques. La iniciativa 'Cap Butaca Buida', que compta amb 60.457 butaques disponibles en 145 teatres catalans, té un objectiu molt clar: convertir Catalunya en la capital mundial de les arts escèniques. El 16 de març, teatres públics, sales privades i ateneus ofereixen 176 obres en cartellera per aconseguir convertir aquesta data en la primera gran Diada del Teatre a Catalunya. Fins al mateix dia, s'han venut 50.000 entrades de les seixanta mil disponibles.

'Cap Butaca Buida' és una iniciativa impulsada per Adetca, Time Out, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) amb el suport de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona. De totes maneres, l'èxit depèn de tota la ciutadania que s'uneixi. Incentiven a compartir el repte amb amics i familiars, perquè tothom en formi part. Aquest dissabte, els espectadors són els grans protagonistes de la major representació teatral que s’ha fet mai a Catalunya.

16 de març, Diada del Teatre impulsada per 'Cap Butaca Buida'

Aquesta iniciativa vol donar el tret de sortida dels actes de celebració de la Setmana Mundial del Teatre, que enguany es prepara amb la intenció de batre rècord d'espectadors en un mateix dia, i a la vegada, plantar la primera llavor de la qual esdevindrà la "Diada Nacional del Teatre", a l'estil d'altres diades culturals. La consellera de Cultura de la Generalitat, Natàlia Garriga, assenyala que la iniciativa és una bona oportunitat per “promoure el teatre arreu de tot el país. Un aparador per reflectir el gran talent que hi ha a casa nostra, i sobretot, una manera de motivar a tota la ciutadania a anar al seu equipament més proper i gaudir de les arts escèniques.” 

'Cap Butaca Buida' vol convertir Catalunya en la capital mundial de les arts escèniques | Informa: Maria Huguet

Èxit a dues setmanes de la diada

La primera edició de la diada del teatre ven més del 50% de les localitats disponibles per la iniciativa dues setmanes abans que arribi el dia esperat. ADETCA, Time Out i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) anuncien que s'han venut 31.000 butaques i que esperen la cita amb bones expectatives. Amb tot, han fet una crida la ciutadania a ocupar les butaques disponibles dels 145 espais escènics adherits al projecte. Per aquesta jornada es pot escollir un total de 176 obres en cartellera.

Un Sant Jordi del Teatre

“Cap Butaca Buida” neix amb vocació de permanència. “El pròxim 16 de març serà la primera fase d’un dia que ha vingut per quedar-se. Serà el primer Sant Jordi del Teatre: un dia on tot girarà entorn de les arts escèniques”, remarca Toni Albaladejo, membre de la junta d’Adetca encarregat del projecte. Una jornada farcida d’activitats “on tothom, el públic habitual de les sales, però també el que no, tingui marcat al calendari que aquell és el dia per anar al teatre. Que es regali teatre com a símbol de pertinença a una societat culta, solidària i oberta” afegeix Eduard Voltas, Director General d’Estratègia de Time Out a Espanya i França.

En el seu primer any la campanya ha arrossegat prop del 50% dels espais escènics catalans, més del previst pels seus impulsors tot i que "el desig" de futur és arribar al gruix de sales i omplir les 148.000 butaques disponibles."Són més del doble de les butaques de les què es van sumar en presentar el projecte i per nosaltres aquesta data ja és històrica, perquè demostra la unió del sector a 'hora de promoure el teatre a Catalunya i les ganes de motivar a la ciutadania a gaudir de la cultura i de les arts escèniques", destaca Albaladejo.

Una iniciativa solidària

“Cap Butaca Buida” és una iniciativa que “vol demostrar al món el potencial cultural de Catalunya i ser, a la vegada, solidària. El sector fa anys que reclama el 2% del pressupost de la Generalitat per inversions en cultura i és per aquest motiu que ADETCA destinarà aquest mateix percentatge mínim de la recaptació total a un projecte que utilitzi la cultura com a eina de millora i transformació social. En aquesta primera edició, l’entitat beneficiària és Pallassos sense fronteres per “la seva tasca humanitària”, comenta Albaladejo.

Isabel Vidal, presidenta de l'Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya, comenta que "Després de pandèmia, portem temporades treballant molt bé. Ha generat confiança en el públic". L'any 2023 es van trencar els records de 2011, enguany estan a tocar dels 3 milions de participants. Les últimes setmanes, tal com comenta la presidenta, han tingut ràtios d'ocupació molt elevats.

Sense descomptes, ni una política de preus unitària, ni tampoc un espai de venda centralitzada d'entrades per la campanya, la compra de les entrades es fa mitjançant les vies de compra de cada teatre. Ara bé, al web capbutacabuida.cat es pot consultar tota la programació agregada disponible, i també s'ha activat el "compte enrere" de butaques plenes amb l'objectiu que arribi a zero abans del 16 de març.