Enlaces accesibilidad
Infraestructures

Govern i Generalitat pacten el conveni de la B-40 entre Sabadell i Terrassa

Per
Tram d'enllaç entre la C-16 i la B-40
Tram d'enllaç entre la C-16 i la B-40

El govern de la Generalitat i el de l'Estat han acordat la signatura del conveni "per donar continuïtat" a la B-40 entre Sabadell i Terrassa. De moment, però encara no hi ha data per la seva signatura. "Crearem un corredor vital que connecti les dues capitals del Vallès i que alleugereixi el trànsit entre les dues ciutats", ha anunciat el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, durant la inauguració d'un nou tram d'aquesta via entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls.

Per tant, ara ja es pot iniciar la tramitació del conveni. "Per a la signatura caldrà esperar, però el rellevant és que la discussió està resolta", segons Puente, que ha concretat que el ministeri aportarà 200 milions d'euros. La Generalitat serà l'encarregada de redactar els estudis i projecte amb consens polític dels municipis afectats. El corredor continuarà sota titularitat estatal i l'aprovació definitiva recaurà sobre el ministeri. El titular de Transports ha detallat que serà quan la ronda nord estigui construïda quan "es discutirà o no si convé la cessió".

Inaugurat el tram entre Olesa i Viladecavalls

L'anunci s'ha efectuat aprofitant l'obertura a la circulació del tram de la B-40 entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls. D'aquesta manera, s'uneix el tram entre el Baix Llobregat i Vallès Occidental. En total s'habiliten 6 km de tram que inclouen un túnel d'1,3 quilòmetres que completen l'autovia.

Puente ha insistit que és una "obra clau per a la mobilitat" de les dues comarques i que unirà "els principals motors industrials de Catalunya".

Els retards en la seva execució

La inauguració d'aquesta part de la B-40 acaba amb pràcticament 17 anys de retard. L'obra ha trigat 15 anys a executar-se i ha patit alguns períodes d'aturada en aquest temps.

Les obres de la infraestructura van començar el 2009, però el 2010 es van aturar per reprendre-les el 2015. Durant aquest període també s'ha canviat el calendari per a la posada en funcionament, amb diferents anuncis de possibles dates. Finament, va ser el maig de 2022 quan es van reprendre els darrers treballs després que el 2019 es detectessin lliscaments en l'obra ja construïda i que van suposar un nou endarreriment.

L'estrena d'aquest tram de la B-40 suposa culminar la unió entre Abrera (Baix Llobregat) i Terrassa, ja que havien acabat, per una banda, les intervencions entre Olesa de Montserrat i Abrera i, per l'altra, entre Viladecavalls i Terrassa. En total, són 13,2 quilòmetres d'autovia.

Per fer aquesta via, el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha invertit un total de 250,1 milions d'euros per acabar aquest projecte.

Encara queda un tram pendent

L'autopista, coneguda com a Quart Cinturó, és un projecte que data dels anys 60 i que va néixer com una carretera paral·lela a l'AP-7 amb l'objectiu que unís pel nord Terrassa i Sabadell. El projecte de la B-40 s'ha desenterrat fins a tres ocasions perquè va caducant l'avaluació ambiental i obliga a tornar-la a tramitar.

Des que es va concebre com a via ràpida per evitar passar per Barcelona, el de la B-40 ha estat un projecte caracteritzat per la falta de consens entre veïns i municipis afectats. És per això que només s'han construït dos trams, un entre Abrera i Olesa de Montserrat (el que s'inaugura aquest divendres) i l'altre entre Viladecavalls i Terrassa. En total, set quilòmetres de carretera que no estan connectats entre ells.

Entitats ecologistes expliquen que el projecte del Quart Cinturó estava pensat per un model del Vallès caduc. Sostenen que els problemes històrics de mobilitat de la zona s'han de resoldre amb un altre model que potenciï la xarxa de transport públic. Altres experts sempre han posat de manifest la mobilitat de mercaderies com una de les prioritats del projecte d'autopista.

Les diferències entre Estat i Generalitat

A l'últim pacte de pressupostos, el juliol de 2023, la Generalitat i la Moncloa ja van arribar a un acord sobre els projectes de la B-40, per impulsar el perllongament entre Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès. Només faltava la signatura del conveni que tot just s'ha anunciat aquest divendres.

Acord per la B-40 aplana el camí dels Pressupostos | LAURA HERRERO

Aquest avenç té una connotació política, però queda per veure quant trigarà a construir-se el nou tram, començant per la discussió pel tipus de via (la Generalitat aposta per una via més urbana i la Moncloa per una d'alta capacitat). El Govern és qui ha de dissenyar-la, però el vistiplau final serà del Ministeri.

No obstant això, els dos governs no es posen d'acord amb el nom amb què s'hi ha de referir, si s'ha d'allargar més enllà de Terrassa o si ha de ser d'alta capacitat amb quatre carrils. La Generalitat rebutja aquests dos últims punts, el que fa pensar que encara queda molt per negociar.