Robots humanoides, anells biomètrics o una app per trobar la teva mascota: la IA envaeix el MWC
- L'exhibició d'aplicacions de la intel·ligència artificial de tipus generativa és una constant en el MWC
La intel·ligència artificial (IA) s'ha consagrat com a protagonista indiscutible d'aquesta edició del Mobile World Congress. Aquesta tecnologia apareix de manera omnipresent en qualsevol racó dels pavellons de la Fira de Barcelona, on se celebra la trobada. I anticipa un protagonisme que ja ha irromput en la nostra realitat amb ChatGPT i que presumiblement es prolongarà durant anys.
També és present en els cartells promocionals de les grans marques de telefonia. Aquestes empreses han apostat per la intel·ligència artificial com a reclam per a realçar les seves vendes. I d'igual forma, segueixen aquesta tendència les empreses més petites; fins i tot negocis emergents, que usen aquesta tecnologia per a vendre els seus productes. Qualsevol càrrec el cognom del qual vagi acompanyat de "IA" genera interès en aquesta fira.
“Hi ha una lluita entre els Estats Units i la Xina, que són les grans potències en IA“
Samsung, Google, Microsoft, IBM, Amazon són les empreses que lideren l'aplicació d'intel·ligència artificial en els seus productes. La referència és, sobretot, estatunidenca. “Hi ha una lluita entre els Estats Units i la Xina, que són les grans potències en IA. I Europa ha també d'entrar en aquesta carrera i no quedar-se enrere”, assenyala Laia Subirats, professora agregada en la UOC en els Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació, que ha moderat una de les taules rodona del pavelló d'Espanya en el MWC sobre el dilema de la IA generativa en les empreses.
De fet, el president del Govern, Pedro Sánchez, va anunciar durant la inauguració del congrés la creació d'un model de llenguatge d'intel·ligència artificial en les llengües cooficials d'Espanya.
La IA generativa, la gran protagonista
Els experts apunten que la intel·ligència artificial que domina el congrés és, sense cap dubte, la generativa (GenIA). Segons l'organització GSMA, les empreses de tot el sector mòbil estan ansioses per fer-se amb una tallada d'aquest espai tan publicitat i debatut. I res més lluny de la realitat.
“Crec que la IA està sent el cor d'aquest congrés i em sembla molt, molt interessant que diferents empreses, grans o petites, utilitzin aquestes eines perquè és important que ningú es quedi enrere”, assegura Subirats.
De fet, en la indústria de la telefonia mòbil el principal debat gira entorn de la millor manera d'adoptar aquesta tecnologia en la ràpida evolució del sector, ja sigui dins del mateix negoci d'un operador o mitjançant la creació de models per a vendre-la a tercers juntament amb serveis més tradicionals.
En les jornades del MWC, la IA en el mòbil de Samsung destaca de la resta. De fet, un dels seus estands gira al voltant d'aquesta eina. A més d'apostar per incloure aquesta tecnologia en les traduccions, també l'han afegit a la cambra, de manera que simplement amb prendre una fotografia a un objecte i envoltar-lo amb el dit, el terminal fa una cerca automàtica per internet.
Però el seu producte estrella és el Galaxy Ring: un anell que incorpora uns sensors que monitoren a través del ritme cardíac aspectes que permeten conèixer la salut i el benestar de la persona que el porta. I també li dona recomanacions per a adquirir hàbits de vida més saludables.
“L'anell ve a completar l'ecosistema de Samsung de mobilitat i que té a veure amb la nostra salut i benestar”, detalla David Alonso, director de mobilitat de Samsung España. “En realitat, la IA s'està aplicant a través de l'app Samsung Health del mòbil. El dispositiu té els sensors i la intel·ligència ve de la recuperació d'aquestes dades i l'anàlisi d'aquests”, conclou.
La companyia sud-coreana de telecomunicacions SK Telecom també aposta per la GenIA amb V.Stella, un assistent personal capaç de reconèixer la cara i els moviments que pot conversar i resoldre problemes perquè utilitza ChatGPT. Ja hi ha uns 200 funcionant a Corea del Sud com a recepcionistes d'hotels o en llocs d'atenció al client en bancs. I és que pot arribar a ser un company de treball per a qualsevol empresa. Hi ha qui ho compara amb una Siri 3.0, d'aquí ve que vulguin expandir-ho a escala mundial al març.
Però el més realista d'aquesta fira és Ameca, el robot humanoide “més humà del món” que dona respostes coherents i pot mostrar les seves expressions facials. I fins i tot és espontània: és capaç de detectar el color de la jaqueta que portem i dir-nos el bé que ens queda. Darrere d'aquestes habilitats està GPT-4, el mateix model de llenguatge de IA que ChatGPT.
La seva creadora és l'empresa anglesa Enginereed Arts, que es mostra l'estand de l'operadora Etisalat d'Emirats Àrabs.
Aquesta tecnologia també pot servir per a buscar a la teva mascota, com proposa la sud-coreana Petnow amb l'objectiu que no hi hagi cap animal perdut pel món.
"Amb la nostra aplicació podem fer identificacions biomètriques. Igual que els humans tenen les seves pròpies empremtes dactilars, tots els gossos i gats tenen la seva pròpia petjada. Si es tracta d'un gat, utilitzem la identificació de la cara i si es tracta d'un gos, de la petjada del nas", explica Youssef Boulaousane, investigador d'intel·ligència artificial en l'empresa.
L'aplicació funciona de manera senzilla: es prenen dues fotos de l'animal, una de la cara frontal i una altra del cos, preferiblement de perfil. “L'aplicació utilitzarà aquestes fotos per a extreure algunes característiques, com el musell, el color i la grandària. Compara aquestes característiques amb la foto dels gossos perduts prèviament registrats en l'app i tràfic de trobar-ho”, detalla Boulaousane. Actualment, és un prototip, però l'aplicació ja s'utilitza a Corea, en alguns països europeus i els Estats Units.
Els riscos de la IA, també presents al MWC
L'ús de totes aquestes aplicacions causa certs recels quant a la privacitat i fiabilitat de les dades. "La intel·ligència artificial sens dubte té les seves limitacions. A mi m'agrada sempre mostrar la part més positiva perquè realment té un potencial enorme en la nostra seguretat, però és el que menys es coneix, potser", admet l'autodenominada cheerleader de la IA, Ana Freire, vicedegana d'Impacte Social i Innovació Acadèmica de la Universitat Pompeu Fabra que ha participat com a experta en una xerrada sobre l'impacte de la IA en el Mobile World Capital.
“Cal anar amb compte perquè no perpetuïn aquests biaixos“
El risc més gran d'aquesta tecnologia és que aquests sistemes realment aprenen a base d'exemples, dades del passat, dades històriques d'empreses, d'institucions o dels quals generen els usuaris en la web, per la qual cosa poden estar esbiaixats. De manera que, si un algorisme aprèn, per exemple, a seleccionar candidats a partir de dades esbiaixades, és possible que seleccioni més homes que dones. "Cal tenir molt de compte amb les dades que nosaltres generem i utilitzem per a entrenar aquests algorismes, cal anar amb compte perquè no perpetuïn aquests biaixos", adverteix Freire, també doctora en ciències de la computació.
D'això sap molt una empresa establerta en Nova York amb accent espanyol, Zeroerror.ai, present en el Mobile World Congress. La companyia, liderada per María José Martí, ha desenvolupat una plataforma d'intel·ligència artificial per a la qualitat de dades i detectar possibles errors en ells. De fet, han estat seleccionats entre les 12 millors presentacions d'empreses emergents d'aquest congrés.
La presència de l'empresa ha tingut molt bona resposta en el MWC. “Aquí s'han interessat moltíssims sectors industrials i de fabricació, d'operacions i telecomunicacions, sobretot perquè s'ha posat molt de moda les simulacions virtuals”, detalla Martí.
"Ahir hi havia una cua llarguíssima de persones interessades a conèixer-nos… de l'Aràbia Saudita, moltíssima gent dels Estats Units, un munt. I de Llatinoamèrica moltíssima gent. Evidentment, també per empreses espanyoles, però són les que menys, hi ha molt d'interès internacional", compte.